FANDOM

Prezydencki schron przeciwatomowy
Schron przeciwatomowy
Rok założenia: 2012
Otwarte: nieregularnie
Dojazd: 56 61 86 801 833 834

52° 26.476' N 16° 48.466' E

Prezydencki schron przeciwatomowy - dawny schron prezydenta miasta Poznania mieszczący się przy ulicy Słupskiej 62, obecnie otwarty dla zwiedzających jako filia Wielkopolskiego Muzeum Walk Niepodległościowych.

Historia

Schron został wybudowany w 1957 roku pod willą przy ul. Słupskiej 62 w Poznaniu, jako punkt dowodzenia Obrony Cywilnej (Jednostka Wojskowa nr 2741) w wypadku wojny atomowej lub innego zagrożenia. Znajdujdowała się w nim centrala telefoniczna, centrum dowodzenia, biura, pokoje sypialniane i sala operacyjna. Ponadto schron wyposażony był w kotłownię, studnię wodną oraz prysznice z toaletą. Według pracowników Muzeum Walk Niepodległościowych, schron nie spełniałby warunków ochronnych ze względu na brak kuchni i magazynów żywności oraz zbyt płytką lokalizację, która w razie wybuchu bomby nuklearnej spowodowałaby zerwanie łączności.

Wszelkie informacje dotyczące istnienia takowego schronu były utajnione do roku 2000. Wiadomość o jego istnieniu potwierdzono oficjalnie w 2010 roku, a jego lokalizacja została ujawniona w 2012 roku.

Ekspozycja muzealna

Schron został otwarty dla zwiedzających w rocznicę wprowadzenia stanu wojennego w dniu 13 grudnia 2012 r. Powierzchnia ekspozycji wynosi 500 m².