Wikia

Wszystko o Poznaniu

Poznańskie koziołki

Dyskusja0
4767stron na
tej wiki
Koziołki

Koziołki na wieży ratusza

Koziołki - rzeźba

Rzeźba przestawiająca trykające się koziołki na Placu Kolegiackim

Ratusz-koziołki

Koziołki wychodzące z Ratusza w południe.

Koziolki-euro

Koziołki przebrane we wdzianka w barwach Chorwacji i Włoch z okazji UEFA EURO 2012

Koziołki mechanizm 1913

Mechanizm pochodzący z roku 1913 wystawiony w Muzeum Historii Miasta Poznania

Koziołki - jedna z atrakcji poznańskiego ratusza. W samo południe wychodzą ze środkowej wieżyczki i przez minutę trykają się rogami. Skąd wziął się pomysł umieszczenia koziołków nad zegarem, wyjaśnia legenda „O poznańskich koziołkach”.

Legenda

Kiedy w 1551 roku rozbudowywano poznański ratusz, wykonanie zegara rajcy miejscy zlecili mistrzowi Bartłomiejowi. W dniu prezentacji wokół ratusza zgromadził się tłum mieszczan, zwłaszcza że uroczystość miał zaszczycić swoją obecnością sam wojewoda z małżonką. Z tej okazji urządzono ucztę, na której głównym daniem miał być udziec sarni. Niestety, podczas pieczenia udziec zsunął się z rożna w ogień. Zdesperowany mistrz kucharski Mikołaj posłał swego pomocnika Pietrka do rzeźni po nowe mięso na pieczeń. Po bezskutecznych poszukiwaniach chłopiec dotarł za mury miasta, gdzie na łąkach nad Wartą zauważył pasące się dwa malutkie, białe koziołki. Nie namyślając się długo, gdyż czas naglił, pognał je do ratusza. Jednak w kuchni, gdy tylko uwolniono je z postronka, sprytne koziołeczki wyrwały się kucharzom i pobiegły schodami wprost na ratuszową wieżę, a tam wyskoczyły na gzyms nad zegarem. Gdy pod ratuszem zjawił się wojewoda, oczom zebranych ukazał się niecodzienny widok. Oto na wieży zegarowej bodły się wesoło dwa małe, białe koziołki. Cała ta historia tak rozbawiła wojewodę, iż darował kuchcikowi kradzież, jednak mistrzowi Bartłomiejowi, na pamiątkę tego zdarzenia, polecił wzbogacić mechanizm zegara trykającymi się koziołkami.

A co stało się z prawdziwymi koziołkami z poznańskiego ratusza? Na szczęście nie trafiły na stół rajców miejskich i wojewody. Ściągnięto je z wieży i zwrócono dawnej właścicielce – ubogiej wdowie.

Historia

W roku 1536 w Poznaniu wybuchł wielki pożar, który nie oszczędził ratusza. Remont zniszczonego budynku wykonano w latach 1540-1542, szczególną wagę przykładając do ratuszowej wieży. Stan Ratusza nadal jednak pozostawiał wiele do życzenia.

Information icon Dowiedz się więcej w: Ratusz

W roku 1550 rajcy podpisali umowę z Janem Baptystą Quadro na gruntowną przebudowę ratusza. Podczas prac zamówiono u mistrza ślusarskiego Bartłomieja Wolfa nowy zegar posiadający trzy pełne tarcze i jedną półtarczę oraz „urządzenie błazeńskie, mianowicie koziołki”. Zegar zainstalowano na wieży ratuszowej w roku 1551.

W roku 1675 uderzenie pioruna zniszczyło wieżę wraz z zegarem i koziołkami. Wieżę odbudowano w roku 1690.

Po kolejnym remoncie ratusza z lat 1910-1913 koziołki powróciły na jego wieżę.

Walki o Poznań w roku 1945 odcisnęły swoje piętno również na ratuszu. Dopiero w roku 1954 koziołki powróciły, z nowym mechanizmem, na wieżę. Obecnie poruszana są mechanizmem z końca XX wieku. 14 lutego 1993 r. uroczyście przekazano władzom miasta nowe koziołki ratuszowe, fundacji Mariana Marcinkowskiego

Ciekawostki

  • 29 lutego 2012 roku w samo południe na wieży ratusza ukazały się publiczności przebrane koziołki. Zdobiły je szalik i koszulka Poznań Euro 2012, gdyż był to setny dzień do mistrzostw Europy w piłce nożnej, które w czerwcu zostaną rozegrane w Polsce i na Ukrainie. Relację na żywo  z tego wydarzenia można posłuchać na stronie Radia Merkury.
  • 10 czerwca 2012 r. koziołki były ubrane w koszulki Irlandii i Chorwacji z okazji meczu na EURO2012.
  • Radio Złote Przeboje przeprowadziło akcję, której celem było nadanie imion Poznańskim Koziołkom, a tym samym propagowanie historii miasta i jego zalet wśród mieszkańców Poznania, spośród wielu nadesłanych propozycji (min. Mieszko i Chrobry, Piotr i Paweł, Gerwazy i Protazy, Petronelka i Rojber, Bucuś i Capuś, Gzik i Szneka, Pyrek i Pyrka, Tryk i Trak, Barum i Tryk, Mekuś i Trykuś) wybrano imiona Pyrek i Tyrek (Pyrek od poznańskich pyr, a Tyrek od tyrania).
  • Mechanizm koziołków pochodzący z 1913 roku wystawiony jest w Muzeum Historii Miasta Poznania w Ratuszu.

Więcej od Wikii

Losowa wiki