Fandom

Wszystko o Poznaniu

Poznań Kobylepole Wąskotorowy

5425stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Kobylepole Wąskotorowa stacja.jpg

Pozostałości zabudowań stacyjnych w roku 2012

52° 23.420' N 17° 0.354' E

Kobylepole Wąskotorowe stacja.jpg

Zawiadowca p. Makowski przed budynkiem stacji

Poznań Kobylepole Wąskotorowy - nieczynna obecnie stacja kolei wąskotorowej o rozstawie szyn 1000 mm, będąca niegdyś stacją początkową na trasie do Środy Wielkopolskiej i Zaniemyśla wchodzącej w skład Średzkiej Kolei Powiatowej.

W skład zespołu stacyjnego wchodził dworzec osobowy kolei wąskotorowej wraz z główną lokomotywownią Średzkich Kolei (dla parowozów normalno- i wąskotorowych) i warsztatami. Dodatkowo w pobliżu znajdował się przystanek kolei normalnotorowej łączącej Kobylepole z obecną stacją Poznań Wschód (wówczas Poznań Główna) oraz ze Starołęką.

Powstanie kolei wąskotorowej

W roku 1892 władze pruskie wprowadziły w życie ustawę o kolejach lokalnych, co otworzyło możliwość tworzenia lokalnych przedsięwzięć kolejowych. Jedną z nich była Średzka Kolej Powiatowa, funkcjonująca do dziś, niestety w szczątkowej już formie.

Information icon.svg Dowiedz się więcej w: Kolej wąskotorowa

Powstanie stacji

W roku 1898 powstała linia normalnotorowa biegnąca z dworca Poznań Główna do wsi Kobylepole o długości 5,2 km. W należącej do rodu Mycielskich wsi powstał dworzec przeładunkowy z toru normalnego na wąski. Pozostałości bocznicy przeładunkowej do dziś znajdują się przy ulicy Dymka.

W roku 1902 powstało 59 kilometrowe połączenie wąskotorowe (o rozstawie szyn 1000 mm) z Zaniemyślem przez Środę Wielkopolską.

Likwidacja

W latach 60-tych kolejki wąskotorowe uznano za przestarzałe - zaczęto planować ich likwidację.

W roku 1968 wstrzymano ruch osobowy na trasie Kobylepole–Środa Miasto. W 1976 przystąpiono do rozbiórki szyn.

Na liście zabytków

Stacja została w dniu 8 sierpnia 1990 roku wpisana do rejestru zabytków jako zespół stacji kolejowej Kobylepole.

Z archiwum

Pozostałości zabudowań

Źródła

Kuknij tyż na...

Losowa wiki