Fandom

Wszystko o Poznaniu

Poznań

5408stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Poznań
Herb miasta.png

52° 24.382' N 16° 55.510' E

Powierzchnia całkowita: 261,85 km2
Liczba mieszkańców: 551 627
Województwo: Wielkopolskie
Liczba dzielnic: 5
Najwyższy budynek: Andersia Tower (102,1 m)
Kody pocztowe: 60-001 do 61-890
Lotniska: Port lotniczy Ławica, Wojskowe lotnisko Krzesiny
Prezydent: Jacek Jaśkowiak
Stare Miasto z lotu ptaka.jpg
Stare miasto z lotu ptaka
Film Promocyjny Miasta Poznań03:15

Film Promocyjny Miasta Poznań

Poznań - miasto położone w środkowej Wielkopolsce nad rzeką Wartą, stolica województwa i regionu. Miejsce, w którym zaczęła się historia naszego państwa, gdzie powstała pierwsza katolicka świątynia na ziemiach polskich, a Mieszko I przyjął chrzest.

Miasto stołeczne

Poznań cieszy się mianem miasta stołecznego (o czym świadczy złota korona nad herbem miasta). Stolica Wielkopolski była stolicą całego państwa polskiego dwukrotnie:

Information icon.svg Dowiedz się więcej w: Historia Poznania

Współcześnie

Obecnie Poznań osobom spoza regionu kojarzy się z organizacją targów. Na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich odbywa się kilkadziesiąt imprez rocznie, z których największe to targi budowlane BUDMA czy targi przemysłu rolniczego POLAGRA. Doświadczenie miasta w organizacji imprez targowych oraz doskonała infrastruktura sprawiły, że zorganizowano tutaj w 2008 r. Międzynarodową Konferencję Klimatyczną pod patronatem ONZ.

Poznań to również miasto uniwersyteckie. Siedem państwowych wyższych uczelni i kilkanaście prywatnych sprawia, że co roku studiuje tutaj około 100 tys. osób, stawiając Poznań w rzędzie najważniejszych ośrodków uniwersyteckich w kraju.

Poznań to również ośrodek przemysłowy z zakładami o wieloletniej tradycji jak chociażby Zakłady Metalowe H. Cegielskiego czy największy obecnie zakład Volkswagen Poznań.

Poznań to wreszcie miasto sportu. Tutaj działają kluby sportowe m.in. założona w 1912 roku jako pierwszy rdzennie polski klub na terenach zachodniej Polski - Warta Poznań, najstarszy poznański klub Posnania oraz piłkarski KKS Lech (popularnie nazywany Kolejorzem), a na torze regatowym Malta odbywają się zawody klasy międzynarodowej.

Poznań to również miasto wielkiej muzyki, gdzie odbywają się Międzynarodowe Konkursy Skrzypcowe im. Henryka Wieniawskiego i gdzie śpiewają Poznańskie Słowiki.

Czytaj więcej

Ciekawostki

  • Świętem miasta Poznania jest 29 czerwca, a jego patronami św. Piotr i św. Paweł.
  • Poznań, według przygotowanego w czerwcu 2009 roku przez redakcję tygodnika „Przekrój” rankingu, jest najlepszym do życia miastem w Polsce.
  • Poznań jest najstarszym lokowanym miastem w Polsce (zyskał prawa miejskie w 1253 r.).
  • W okresie międzywojennym Poznań był miastem z najlepiej zadbanymi ogrodami w Polsce. Poznańskie ogrody wygrywały pierwsze nagrody w międzynarodowych konkursach ogrodniczych od Londynu po Petersburg.
  • Model Mercedesa z 1912 roku nosił nazwę Mercedes 10/20 HP Posen.
  • Aeroklub Poznański w czerwcu 1958 r. otrzymał do eksploatacji balon wolny SP-BZB „Poznań”.
  • Statki nazwane na cześć miasta:
    • Jeden z czterech pancerników typu Nassau cesarskiej marynarki Niemiec nosił nazwę SMS Posen (zbudowany w 1907 r.)
    • W trakcie II wojny światowej niemiecki okręt podwodny U-436 nazywany był „Posen” ponieważ na jego kiosku znajdował się wariant herbu Poznania.
    • Jeden ze statków handlowych Polsko-Amerykańskiego Towarzystwa Żeglugi Morskiej nosił nazwę SS Poznań (I) (SS to skrót od Steam Ship - statek parowy).
    • W 1925 r. we francuskiej stoczni w Caen wybudowano masowiec nazwany SS Poznań (II).
    • W Bilbao w 1982 r. został zbudowany dla Polskich Linii Oceanicznych statek nazwany MS Poznań.
    • Jeden z pięciu polskich okrętów transportowo-minowych projektu 767 typu Lublin nosi nazwę ORP Poznań.
  • Drogowskaz wskazujący drogę do Poznania pojawia się w teledysku do piosenki „Bang, bang” wyreżyserowanym i wykonanym przez studiującą w Poznaniu Monikę Kuczyniecką. Tytuł utworu jest humorystycznym przekręceniem słowa „bank”, ponieważ fragment utworu wykorzystano w reklamie banku, którego logo widać w teledysku.
  • Firma Five O'Clock (oferująca herbaty i kawy) oferuje w swoim asortymencie „Herbatę Wartą Poznania” - specjalnie dobraną kompozycję herbaty o smaku i zapachu rogali świętomarcińskich.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki