Fandom

Wszystko o Poznaniu

Powstanie wielkopolskie

5425stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Leon Prauzinski Szturm na Prezydium Policji 1918.jpg

Szturm na Prezydium Policji oraz śmierć Franciszka Ratajczaka na obrazie Leona Prauzińskiego

9724 DSC 0418.jpg

Powstańcy idą do walki przeciwko Niemcom - rekonstrukcja historyczna

Powstanie 02.jpg

Komiks prezentujący wybuch powstania

Czapka med.jpg

Czapka powstańca z okresu 1918-1919

Powstanie wielkopolskie - powstanie polskich mieszkańców Prowincji Poznańskiej przeciwko Rzeszy Niemieckiej na przełomie lat 1918-1919. Polacy domagali się powrotu ziem zaboru pruskiego do Rzeczypospolitej umacniającej swoją niepodległość.

Przebieg

Potato.jpg

Co za gemela! Trza to ruk cuk porychtować!

Artykuł nie ma poprawnego formatowania treści, prawdopodobnie brakuje wielu linków i poprawnego podziału na sekcje. Popraw go, żeby inni mogli łatwo z niego korzystać.

Zryw niepodległościowy Polaków w zaborze pruskim przeciwko Niemcom. Jest jedynym z nielicznych powstań w historii Rzeczypospolitej, które zakończyło się pełnym sukcesem Polaków i przyłączeniem całej Wielkopolski do nowo odrodzonej II Rzeczypospolitej. Rozpoczęło się dnia 27 grudnia 1918 roku, a zakończyło 16 lutego 1919 roku rozejmem w Trewirze. Przyczyny wybuchu powstania są następujące: przyjechał do Poznania słynny kompozytor Ignacy Jan Paderewski, witany przez tamtejszą ludność z owacjami. Polacy mieszkający w Poznaniu rozwiesili flagi polskie na jego cześć. 27 grudnia, dzień po przybyciu Paderewskiego do Poznania, Niemcy zaczęli niszczyć polskie flagi i bić tamtejszą ludność. Te wydarzenia rozpoczęły spontaniczny wybuch powstania, które ogarnęło całą Wielkopolskę. Powstańcy chcieli też nakłonić do walki mieszkańców Pomorza Gdańskiego, ale z mizernym skutkiem. Wszystko się zaczęło pod hotelem Bazar w Poznaniu. Tam, gdzie Polacy stanowili większość, Niemców szybko wygnano. Specjalnie z Warszawy przybył Józef Dowbor-Muśnicki - dowódca powstania. Piłsudski postanowił pomóc powstańcom, właśnie wysyłając tego dowódcę do Poznania. To powstanie to wielki sukces, i jedyny w historii całej Rzeczypospolitej, które zakończyło się zwycięstwem powstańców, i przyłączeniem tych ziem w skład nowo odrodzonej II RP. Sukces powstania wielkopolskiego miał duży wpływ na mocarstwa zachodnie- postanowili bowiem w rozmowach pokojowych z Niemcami z czerwca 1919, że ziemie Wielkopolski i Pomorza Gdańskiego powrócą z powrotem do Rzeczypospolitej Polskiej. Wracając wcześniej, do walk, to nie wszędzie powstańcom szło dobrze- tam, gdzie przeważyła ludność niemiecka, walki trwały nadal. Kontrofensywa Niemców by przeciążyła na niekorzyść powstańców, ale rząd w Paryżu z Dmowskim na czele poprosili delegację francuską o zawieszenie broni. Tak jak już wyżej pisałem, marszałek Ferdinand Foch zagroził nawet Niemcom zaprzestanie walk, bo inaczej to będzie złamanie zawieszenia broni z 11 listopada 1918 r. I tak nasi powstańcy wielkopolscy odnieśli wielki sukces nad Niemcami. Warto też dodać fakt, iż w okresie istnienia II RP sukces powstańców obchodzono bardzo uroczyście.

Przebieg w Poznaniu

Walki w Wielkopolsce

Kalendarium

Osoby i miejsca związane z Powstaniem

Potrzebujemy twojej pomocy przy edycji tej sekcji.

Odśwież listę obiektów

Upamiętnienia

  • 27 grudnia 2015 r. o godzinie 16:40 (początek zwycięskiego szturmu Powstańców na Prezydium Policji w roku 1918) poznańskie tramwaje i autobusy zatrzymają się na jedną minutę. Będzie to nawiązanie do przedwojennych tradycji obchodów rocznic Powstania[1].

Zobacz również

Źródła

  1. mpk.poznan.pl - 97. rocznica Powstania Wielkopolskiego - bieg i zatrzymanie pojazdów

Kuknij tyż na...

Losowa wiki