FANDOM

52° 24.306' N 16° 55.874' E

Pomnik Starego Marycha - pomnik odsłonięty 21 marca 2001 roku u wylotu ulicy Półwiejskiej. Przedstawia on Starego Marycha prowadzącego rower z przewieszoną tradycyjną poznańską teką (Zaś tej co mo w tece do dzisiej nie wiadomo, podobno dwie sznytki zes posmarowaniem i szneke z glancem...) oraz podwiniętą nogawką spodni zabezpieczoną klamerką. Autorem pomnika jest poznański artysta - Robert Sobociński. Stary Marych to fikcyjna postać – typowy Poznaniak „godający po naszymu”, postać stworzona przez Juliusza Kubla na potrzeby poznańskiej rozgłośni Polskiego Radia. Słuchowisko czytał Marian Pogasz i to jego twarz posiada pomnikowy Stary Marych.

Starego Marycha wyłoniono w ramach plebiscytu „Poznaniak na cokół!” redakcji „Gazety Wyborczej” zorganizowanego w 1998 roku. Z grona kandydatów wśród których znajdowały się takie osoby jak Cyryl Ratajski i Edward hr. Raczyński, zwyciężyła jedyna fikcyjna postać wśród kandydatów - Stary Marych.

Pomnik szybko wpisał się w krajobraz centrum miasta stając się obowiązkowym elementem pamiątkowego zdjęcia ze stolicy Wielkopolski. Pomnik Starego Marycha jest popularnym miejscem wśród turystów, którzy chętnie robią sobie zdjęcia np. przysiadając na bagażniku roweru. W listopadzie 2011 r. pomnik brał udział w festiwalu No Women No Art, w ramach którego amerykańska artystka polskiego pochodzenia Agata Oleksiak oplotła pomnik kolorową włóczką. Instalacja następnie została podpalona przez dwóch rojbrów. Sztuka nie zagościła na długo w tym fragmencie przestrzeni publicznej Poznania, a topiąca się włóczka oblepiła rzeźbę.

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki