FANDOM

52° 24.483' N 16° 55.721' E

Wilhelmsplatz Kaiser-Friedrich-Denkmal 1912

Pomnik na pocztówce z roku 1912

Pomnik Fryderyka III (niem. Kaiser-Friedrich-Denkmal) - nieistniejący obecnie pomnik upamiętniający cesarza Fryderyka III, wzniesiony w roku 1902, usunięty w roku 1919. Pomnik ten stał we wschodniej części placu Wolności.

Odsłonięcie

Autorem, odsłoniętego 4 września 1902 roku, pomnika był niezwykle wówczas popularny berliński rzeźbiarz Johannes Boese. Uroczystość jego odsłonięcia uświetniła odbywające się w dniach 2-5 września Dni Cesarskie (Kaisertage). Wpisywało się to w plany nadania Poznaniowi miana stolicy niemieckiego wschodu. Wycięto nawet drzewa, aby móc postawić namiot dla Wilhelma II, syna Fryderyka III, oraz cesarzowej Augusty Wiktorii von Schleswig-Holstein-Sonderburg-Augustenburg. Nadburmistrz Richard Witting w swoim przemówieniu podkreślał niemieckość Poznania oraz związki miasta z dynastią Hohenzollernów. Ludność polska praktycznie całkowicie zignorowała uroczystość.

Wygląd

Rzeźba przedstawiała cesarza w umundurowaniu marszałka polnego (Feldmarschall) i w charakterystycznej pikielhaubie. Stała ona na wysokim cokole, a wokół pomnika zaaranżowano specjalny teren wydzielony balustradą. U stóp, epatującego surowością, pomnika urządzono sadzawkę z niewielką fontanną-źródełkiem w kształcie lwiej paszczy.

Galeria

Losy pomnika po powstaniu

Zwycięskie powstanie wielkopolskie sprawiło, iż nowe władze miejskie w roku 1919 postanowiły usunąć wszystkie niemieckie pomniki.

Z 3 na 4 kwietnia 1919 roku pomnik wraz z kilkoma innymi zrzucono z cokołu i przewieziono do składnicy złomu na ul. Masztalarskiej.

Ciekawostki

  • Nieliczne pozostałe fragmenty pomnika (wykonane ze szwedzkiego granitu) oglądać można w Lapidarium UAM.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki