FANDOM

52° 25.134' N 16° 55.936' E

Pomnik Bohaterów Walk o Poznań w 1945 r. - pomnik znajdujący się na szczycie momentalnych schodów Cytadeli, prowadzących od strony centrum miasta.

Mierzący 23 metry „Pomnik  Bohaterów” wg projektu architeka Jana Cieślińskiego oraz rzeźbiarza Bazylego Wojtowicza[1] odsłonięty został w pierwszą rocznicę wyzwolenia Poznania spod niemieckiej okupacji. Upamiętnia on około 10.000 żołnierzy Armii Czerwonej poległych w walkach o Poznań (5.829 z nich jest pochowanych na stokach Cytadeli, reszta na cmentarzu miłostowskim).

Cokół pomnika stanowi płaskorzeźba ze scenami batalistycznymi (uważa się, że postać w środku przedstawia Cytadelowca). Na wierzchołku pomnika świeciła czerwona gwiazda, która została skradziona w 1989 roku (gwiazda znajduje się teraz w Muzeum Miasta Poznania). Na dwóch tablicach, w językach polskim i rosyjskim, umieszczono tekst okolicznościowego rozkazu Józefa Stalina.

Po obu stronach schodów znajdują się kwatery poległych żołnierzy Armii Czerwonej.

Galeria

Źródła

  1. „Kronika Miasta Poznania” nr 2/1965, s. 44, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1965.