FANDOM

52° 24.489' N 16° 55.840' E

Pomnik 15. Pułku Ułanów Poznańskich - pomnik autorstwa Mieczysława Lubelskiego i Adama Ballenstaedta odsłonięty 22 października 1927 r. przy ulicy Ludgardy w Poznaniu ku czci i chwale poległych ułanów i upamiętniający bojowe czyny 15 Pułku Ułanów Poznańskich. Pomnik przedstawia ułana, który jako święty Jerzy, godzi lancą w smoka.

Historia

Pierwotnie planowano postawić pomnik na terenie koszar, przy placu ćwiczeń. W dniu 23 kwietnia 1924 r. dokonano wmurowania kamienia węgielnego pod budowę pomnika. Z powodu zmian w dowództwie pułku oraz z powodu trudności materiałowych w realizacji pomnika nastąpiło opóźnienie w budowie. Z tego też powodu zdecydowano o zmianie miejsca budowy.

Uroczyste odsłonięcie nastąpiło w dniu 22 października 1927 r., w obecności licznie reprezentowanej generalicji, z gen. Kazimierzem Sosnkowskim na czele.[1]

Do roku 1939, w przeddzień święta pułkowego, pod pomnikiem odbywały się uroczyste apele poległych i składanie wieńców przez członków Towarzystwa byłych Żołnierzy 1 Pułku Ułanów Wielkopolskich, utworzonego w 1933 roku.

We wrześniu 1939 r., zaraz po wkroczeniu wojsk niemieckich do miasta, okupanci z nienawiści do pułku, który w grudniu 1918 r. przyczynił się do oswobodzenia miasta, zburzyli statuę pomnika.

Obudowa i współczesność

Uroczyste odsłonięcie zrekonstruowanego pomnika miało miejsce 10 września 1982 r.[1]

Od roku 2005 - w okresie od maja do października w każdą sobotę po godzinie 12.00 - Ochotniczy Reprezentacyjny Oddział Ułanów Miasta Poznania w barwach 15 Pułku Ułanów Poznańskich prezentuje przed pomnikiem konne odprawy wart honorowych i na Starym Rynku.

Ciekawostki

  • Ułan z pomnika siedzący na koniu przebija lancą leżącego smoka. Motyw ten nawiązuje do legendy o świętym Jerzym, który w przeszłości był patronem rycerzy. Co ciekawe w pierwotnej wersji pomnika smok miał na głowie czapkę z czerwoną gwiazdą i był wyobrażeniem pokonanego przez ułana bolszewizmu. Element nie mógł się znaleźć na odbudowanym w okresie PRL pomniku z oczywistych względów[2].

Źródła

  1. 1,0 1,1 „Kronika Miasta Poznania” nr 1/1983, s. 86-94, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1983.
  2. Poznań znany i nieznany - Pomnik 15. Pułku Ułanów Poznańskich

Galeria