Fandom

Wszystko o Poznaniu

Pomnik św. Jana Nepomucena

5428stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

52° 24.471' N 16° 56.005' E

Św. Jan Nepomucen na Starym Rynku - Pocztówka.png

Pomnik św. Jana Nepomucena - stojąca na Starym Rynku figura świętego pochodząca z 1724 roku.

Historia pomnika

Figura św. Jana Nepomucena została ustawiona na centralnym placu miasta, aby chronić go przed powodziami. Jak na ironię, w 1736 roku miała miejsce jedna z największych, jeśli nie największa powódź w dziejach miasta. Autor rzeźby jest nieznany.

Wygląd

Figura świętego wznosi się na wysokim, dwukondygnacyjnym, kwadratowym cokole, rozdzielonym gzymsem w dolnej partii. Wyższa część cokołu wykonana jest z piaskowca. Figury świętego i dwóch aniołów u jego stóp również wykuto w piaskowcu. Na frontalnej części cokołu znajduje się owalna tarcza kartusza, a w niej łacińska inskrypcja:

DIVO / IOANNI / NEPOMU / CENO / A D: 1724.

Cokół wieńczy zdobiona płyta, a na niej umiejscowiono rzeźbę św. Jana Nepomucena, ubranego w strój kapłański, na który składa się sutanna, rokieta i gronostajowa peleryna. Na głowie ma biret, a nad nim aureolę z pięcioma gwiazdami. Postać świętego jest pochylona w prawą stronę. Do piersi przyciska krzyż, trzymany oburącz.

U stóp świętego siedzą dwa anioły o nagich torsach. Ten z prawej strony trzyma klucz – symbol władzy kapłańskiej. Drugi anioł dzierży palmę męczeństwa i ukazany jest z palcem trzymanym na ustach – gest nakazujący milczenie. W czterech narożach cokołu wkopano osiemnastowieczne lufy armatnie. Historycy sztuki uważają rzeźbę za dzieło dość przeciętne, nie mniej ma ona sporo majestatycznego uroku.

Remonty

Rzeźba była kilkakrotnie restaurowana. W 1828 roku postawiono zdobioną kratę wokół figury. W latach następnych pozłocono część detali na pomniku, m. in. gwiazdy i krucyfiks. W latach 20. XX wieku, pomnik przeszedł gruntowną renowację i konserwację. Podczas II wojny światowej, rzeźba została nieznacznie uszkodzona. Po wojnie uzupełniono ubytki. Kolejne prace renowacyjne miały miejsce w latach 60. i 80. XX wieku. Rzeźba odzyskała swój dawny blask.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki