FANDOM

Pasaż Apollo

52° 24.287' N 16° 55.550' E

Pasaż Apollo - front

Front od strony Ratajczaka

Wejście do pasażu Apollo 1926

Wejście do pasażu Apollo. Rok 1926.

Pasaż Apollo - niewielka uliczka między Piekarami a ul. Ratajczaka. W przeszłości rozrywkowe centrum miasta.

Historia

Centrum rozrywki Zespołu Lamberta (dzisiejszy Pasaż Apollo) było niegdyś głównym miejscem wypoczynku i zabawy mieszkańców i przyjezdnych. Obok kina i teatru mieściło się tu kilka kawiarni, restauracji i cukierni.

Początki ciągu handlowo-usługowego sięgają 1846 roku. Conrad Lambert, właściciel browaru i piwiarni, zbudował wówczas (od strony Piekar) salę Lambert oraz obiekty ogródkowe o nazwie Odeon. To tu w roku 1890 koncertował Ignacy Paderewski i tu odbył się pierwszy w Poznaniu pokaz filmowy.

W dniach 3-5 grudnia 1918 r. odbyło się tu posiedzenie Polskiego Sejmu Dzielnicowego. W 1921 roku w sali Lamberta czynny był Teatr Powszechny, wystawiający komedie i operetki.

Po I wojnie światowej pasaż został przejęty przez dwóch polskich kupców. Józef Czepczyński i Jan Łuczak, właściciele kamienic, odnowili zniszczone budynki. W 1921 r. przebudowali teatr na kino. 29 maja 1926 roku dzięki inwencji Łuczaka otwarto tu nowoczesny kompleks kąpielowy z cukiernią. Natomiast w 1927 roku przebudowano salę Lamberta na ekskluzywne kino Metropolis. Miało ono wspólną kabinę projekcyjną z kinem Apollo. Metropolis w czasie wojny zostało przemianowane na Teatr Varietes Metropol, ostatecznie budynek spłonął w 1945 roku.

W okresie międzywojennym w Pasażu wśród lokali największą popularnością cieszyła się restauracja Palais de Danse, nazywana popularnie przez poznaniaków Palejką. Było ona obok restauracji w Hotelu Bazar miejscem spotkań wielkopolskiego ziemiaństwa i poznańskiego mieszczaństwa. Prawie w całości architektura zachowała się do dzisiaj.

W pasażu mieściły się kiedyś kawiarnie, restauracje, kono, sala kongresowa, muszla koncertowa a nawet łaźnia.

Pasaż zbudowano według projektu znanego poznańskiego architekta - Adama Ballenstaedta.

Obecnie

Obok Kina Apollo funkcjonują w pasażu restauracje, kawiarnie oraz maleńkie butiki i sklepiki.

W pasażu mieszczą się:

Kawiarnie i restauracje:

Pozostałe

Galeria