Fandom

Wszystko o Poznaniu

Park Sołacki

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Obiekt zabytkowy.svg

Obiekt wpisany do
rejestru zabytków pod nr A-244
w dniu 19 stycznia 1983 r.[1]

Park Sołacki z lotu ptaka 1930.jpg

Park Sołacki z lotu ptaka w roku 1930

Stawy Park Sołacki.jpg

Park Sołacki - reprezentacyjny park powstały w krajobrazowym stylu angielskim w 1911 roku na terenie willowej dzielnicy Sołacz, pomiędzy ulicami Małopolską i ul. Litewską.

Historia

Park został wybudowany na terenie podmokłej doliny Bogdanki. Jego budowa rozpoczęła się w 1908 roku, a zakończyła w 1911 r. Zatwierdzony przez poznańską Radę Miejską 30 września 1909 r. został wykonany przez ówczesnego niemieckiego dyrektora Ogrodów Miejskich w Poznaniu Hermanna Kube. Na realizację projektu przeznaczono 128 tys. marek. Projekt zrealizowała firma Tilo Neukranz, która rozpoczęła prace 1 października 1908 roku. W latach 1932-1933 na terenie parku zamontowano elektryczne latarnie uliczne pochodzące z dawnych terenów Powszechnej Wystawy Krajowej.

Park Sołacki w okresie międzywojennym tętnił życiem. Odbywały się tutaj jarmarki, słynne Kiermasze Sołackie organizowane na przełomie maja i czerwca, festyny i koncerty.

Okres II wojny światowej nie przyniósł większych szkód dla parku. Okupanci zmienili jego nazwę na Kuhndorfpark, co po polsku znaczy Park Niestachowski.

Po roku 1945

20 grudnia 1949 r. Park Sołacki, decyzją Miejskiej Rady Narodowej, przemianowano na park Stalina (w siedemdziesiątą rocznicę urodzin Józefa Stalina)[2]. Po roku 1956 przywrócono nazwę Park Sołacki.

Charakterystycznym widokiem parku w tym okresie była 30-metrowa wieża spadochronowa, która po dwukrotnych próbach została wysadzona przez saperów w 1974 roku.

Obecnie Park Sołacki regularnie poddawany jest renowacjom. Po ostatnich park zyskał nowe nawierzchnie ścieżek, ławki oraz nowe latarnie.

Obiekty

Galeria

Na dawnych fotografiach i pocztówkach

Współcześnie

W pobliżu

Potrzebujemy twojej pomocy przy edycji tej sekcji.

Odśwież listę obiektów

Źródła

  2. „Kronika Miasta Poznania” nr 3-4/1984, s. 51, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1984.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki