FANDOM

P1D
Wagon doczepny P1D.jpg
Producent: PKE
Lata służby: 1929-1972
Dane techniczne
  • Długość: 10,1 m
  • Szerokość: 2,2 m
  • Masa: 7700 kg
  • Rozstaw osi: 3 m
  • Miejsca siedzące: 33
  • Miejsca stojące: 25
  • Moc silników:: n.d. (wagon doczepny)
Tramwaj P1D kraków wrak.jpg

Wrak doczepki P1D w Krakowie (rok 2008)

Wagon doczepny P1D (pot. „dwa pokoje z kuchnią”) - wagon tramwajowy produkowany w latach 1929-1930 w zakładach Poznańskiej Kolei Elektrycznej przy zajezdni przy ulicy Gajowej. W sumie powstało 20 wagonów tej konstrukcji[1], które służyły poznaniakom przez ponad 40 lat.

Konstrukcja

Zbudowany na drewnianej ramie i obity przykręcanymi blachami żelaznymi wagon P1D posiadał jedno, umieszczone po środku wejście. Wyposażone było ono w czteroczęściowe, harmonijkowe drzwi. Ich konstrukcja miała dawać „zupełną pewność dobrego i subtelnego działania w otwieraniu drzwi”[2]. Przy budowie wozu korzystano z drewna jesionowego, dębowego oraz sosnowego.

Koszt wagonu szacowano w roku 1929 na 22.000 zł.

Niskopodłogowy?

Wejście do wagonu nie posiadało stopni, co znacznie ułatwiało wymianę pasażerów na przystankach. Stopień znajdował się dopiero w przejściu z niskopodłogowego „przedsionka” do dwóch przedziałów pasażerskich, umieszczonych nad wózkami tocznymi. Fakt ten przyczynił się do powstania potocznej nazwy dla wagonów P1D - „dwa pokoje z kuchnią”.

Służba w Poznaniu

Drzwi harmonijkowe w roku 1968 zamieniono na dwuczęściowe, rozsuwane.

W roku 1972 wagony P1D wycofano ze służby.

Odbudować legendę

W Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie znajduje się oryginał wagonu P1D. Poznański Klub Miłośników Pojazdów Szynowych prowadzi starania mające na celu sprowadzenie do naszego miasta „dwóch pokoi z kuchnią”[3][4][5].

Galeria

Źródła

  1. Tramwaj P1D
  2. „Przystanek” nr 6/2003, Poznań, Klub Miłośników Pojazdów Szynowych, 2003.
  5. Ratujmy Stare Bimby!

Kuknij tyż na...

Losowa wiki