FANDOM

19 002.jpg

Wejście do Botaniku

52° 25.215' N 16° 52.769' E

Obiekt zabytkowy.svg

Obiekt wpisany do
rejestru zabytków pod nr A-196
w dniu 8 stycznia 1975 r.[1]

Ogród Botaniczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (pot. Botanik) - ogród o powierzchni 22 ha zlokalizowany jest przy ulicy Dąbrowskiego na Ogrodach. Na terenie placówki można oglądać siedem tysięcy gatunków roślin ze wszystkich stref klimatycznych.

Historia

Pierwszy Ogród Botaniczny, udostępniony w roku 1902, powstał na gruntach dawnej szkółki drzew i krzewów ozdobnych, założonej przez istniejące od 1834 r. Towarzystwo Upiększania Miasta - dzisiejszy Park Wilsona (kolekcje  botaniczne gromadzone były również w ogrodach przyklasztornych, np. ogrodzie oo. Jezuitów z XVII w. dzisiejszym Parku Chopina; czy ogrodach przyszkolnych np. ogrodzie Gimnazjum św. Marii Magdaleny).

Information icon.svg Dowiedz się więcej w: Park Wilsona

Po uzyskaniu niepodległości w 1918 roku i otwarciu Uniwersytetu Poznańskiego w 1919 roku, z inicjatywy kuratora dr. Joachima Namysła oraz kierownika Katedry Ogrodnictwa Uniwersytetu Poznańskiego prof. Rudolfa Boettnera, między ulicami Dąbrowskiego, Botaniczną i św. Wawrzyńca, powstał w latach 19221925 Szkolny Ogród  Botaniczny. Miał on pełnić rolę głównej bazy dydaktycznej dla młodzieży szkolnej. Pierwszym dyrektorem był prof. Rudolf Boettner, a po nim w 1923 roku funkcję dyrektora przejął prof. Adam Wodziczko. Uroczystego otwarcia Ogrodu dokonał w dniu 13 września 1925 r Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Stanisław Wojciechowski. Zbigniew Zakrzewski tak opisuje to zdarzenie:

Na obszarze dziesięciu morgów pruskich , sięgającym aż do rzeczki Seganki, rozmieszczono rośliny według podziałów systematycznych. Oddzielnie zostały zgrupowane rośliny użytkowe, rośliny lekarskie, dział biologiczny oraz  hodowli roślin. Na uroczyste otwarci  Ogrodu, pierwszego tego typu w Polsce, przybył specjalnie ówczesny prezydent, Stanisław Wojciechowski.

W latach 1930-1936 Ogród powiększono o około 8 ha, wtedy powstała Brama Główna od ulicy Dąbrowskiego.

Współcześnie

Dzisiaj Ogród Botaniczny to placówka UAM. Powierzchnia ogrodu to 22 ha, na której znajduje się imponująca kolekcja ponad 7.000 gatunków i odmian roślin z niemal wszystkich stref klimatyczno-roślinnych Ziemi. Obecnie w ogrodzie odbywają się zajęcia dla studentów wydziałów biologii oraz nauk geograficznych i geologicznych UAM i dla innych szkół.

Od sezonu 2015/16 Ogród otwarty jest również w okresie zimowym (w godzinach 9-15 przez cały tydzień). Obsługa Ogrodu nie będzie odśnieżać alejek parkowych - wstęp do Ogrodu odbywa się na odpowiedzialność zwiedzających[2].

Źródła

  2. obuam.robia.pl - Dobra wiadomość dla zwiedzających Ogród Botaniczny UAM

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki