FANDOM

19 002

Wejście do Botaniku

52° 25.215' N 16° 52.769' E

Obiekt zabytkowy

Obiekt wpisany do
rejestru zabytków pod nr A-196
w dniu 8 stycznia 1975 r.[1]

Ogród Botaniczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (pot. Botanik) - ogród o powierzchni 22 ha zlokalizowany jest przy ulicy Dąbrowskiego na Ogrodach. Na terenie placówki można oglądać siedem tysięcy gatunków roślin ze wszystkich stref klimatycznych.

Historia

Pierwszy Ogród Botaniczny, udostępniony w roku 1902, powstał na gruntach dawnej szkółki drzew i krzewów ozdobnych, założonej przez istniejące od 1834 r. Towarzystwo Upiększania Miasta - dzisiejszy Park Wilsona (kolekcje  botaniczne gromadzone były również w ogrodach przyklasztornych, np. ogrodzie oo. Jezuitów z XVII w. dzisiejszym Parku Chopina; czy ogrodach przyszkolnych np. ogrodzie Gimnazjum św. Marii Magdaleny).

Information icon Dowiedz się więcej w: Park Wilsona

Po uzyskaniu niepodległości w 1918 roku i otwarciu Uniwersytetu Poznańskiego w 1919 roku, z inicjatywy kuratora dr. Joachima Namysła oraz kierownika Katedry Ogrodnictwa Uniwersytetu Poznańskiego prof. Rudolfa Boettnera, między ulicami Dąbrowskiego, Botaniczną i św. Wawrzyńca, powstał w latach 19221925 Szkolny Ogród  Botaniczny. Miał on pełnić rolę głównej bazy dydaktycznej dla młodzieży szkolnej. Pierwszym dyrektorem był prof. Rudolf Boettner, a po nim w 1923 roku funkcję dyrektora przejął prof. Adam Wodziczko. Uroczystego otwarcia Ogrodu dokonał w dniu 13 września 1925 r Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Stanisław Wojciechowski. Zbigniew Zakrzewski tak opisuje to zdarzenie:

Na obszarze dziesięciu morgów pruskich , sięgającym aż do rzeczki Seganki, rozmieszczono rośliny według podziałów systematycznych. Oddzielnie zostały zgrupowane rośliny użytkowe, rośliny lekarskie, dział biologiczny oraz  hodowli roślin. Na uroczyste otwarci  Ogrodu, pierwszego tego typu w Polsce, przybył specjalnie ówczesny prezydent, Stanisław Wojciechowski.

W latach 1930-1936 Ogród powiększono o około 8 ha, wtedy powstała Brama Główna od ulicy Dąbrowskiego, którą zaprojektował Stefan Cybichowski.

Współcześnie

Dzisiaj Ogród Botaniczny to placówka UAM. Powierzchnia ogrodu to 22 ha, na której znajduje się imponująca kolekcja ponad 7.000 gatunków i odmian roślin z niemal wszystkich stref klimatyczno-roślinnych Ziemi. Obecnie w ogrodzie odbywają się zajęcia dla studentów wydziałów biologii oraz nauk geograficznych i geologicznych UAM i dla innych szkół.

Od sezonu 2015/16 Ogród otwarty jest również w okresie zimowym (w godzinach 9-15 przez cały tydzień). Obsługa Ogrodu nie będzie odśnieżać alejek parkowych - wstęp do Ogrodu odbywa się na odpowiedzialność zwiedzających[2].

Wśród ciekawych miejsc w Ogrodzie można wymienić:

  • alpinarium - ogród zbudowany ze skał, kamieni i ziemi, w którym odtwarzane jest górskie środowisko naturalne
  • dwukondygnacyjny pawilon ekspozycyjno-dydaktyczny, oddany do użytku w 2006 (z całoroczną kawiarnią, czynną do 18:00)

Dla zwiedzających ogród udostępniono bezpłatny parking, przy Centrum Ogrodniczym Botanik (wjazd od ul. Dąbrowskiego), z którego można wejść do parku furtką.

Wstęp do ogrodu jest bezpłatny (w przeciwieństwie np. do 3x mniejszego ogrodu we Wrocławiu, gdzie w 2018 r. wstęp kosztował 15 zł[3]).

Źródła

  2. obuam.robia.pl - Dobra wiadomość dla zwiedzających Ogród Botaniczny UAM
  3. http://www.ogrodbotaniczny.wroclaw.pl/cennik.html

Galeria