FANDOM

Nowy Ratusz i Odwach.jpg

Nowy Ratusz (rok 1934)

52° 24.517' N 16° 55.995' E

Zniszczony Nowy Ratusz.jpg

Zgliszcza Nowego Ratusza (rok 1945)

Historia "Nowego Ratusza" - Ciekawostki Poznańskie02:42

Historia "Nowego Ratusza" - Ciekawostki Poznańskie

Historia Nowego Ratusza

Pod koniec XIX wieku Waga Miejska była w fatalnym stanie, spowodowanym zaniedbaniem i generalnym brakiem remontów. W roku 1888 władze niemieckie podjęły decyzje o rozbiórce wagi (która nastąpiła w roku 1890) i budowie w jej miejscu tzw. Nowego Ratusza, który miał się stać siedzibą Magistratu.

Neorenesansową bryłę nowego budynku zaprojektował, zgodnie z założeniami Kulturkampfu, architekt Heinrich Grüder, tak by budynek swoim charakterem akcentował niemieckość Poznania.

Budowę Nowego Ratusza ukończono w roku 1892, w roku 1895 tej trzykondygnacyjny budynek został poświęcony i oddany do użytku. Jego bryła nie pasowała jednak do renesansowej architektury Starego Rynku.

Po wojnie

W roku 1945 budynek doznał licznych zniszczeń, w tym kompletnemu spaleniu uległ dach i górne piętra. Po wojnie, mimo możliwości odbudowy Nowego Ratusza, podjęto, słuszną z historycznego punktu widzenia, decyzję o jego wyburzeniu i odbudowie Wagi Miejskiej. Trwała ona w latach 1950-1960 według projektu Zbigniewa Zielińskiego opracowanego na podstawie zachowanych litografii. W odbudowanej Wadze znalazł siedzibę Urząd Stanu Cywilnego.

Information icon.svg Dowiedz się więcej w: Waga Miejska

Ciekawostki

  • Budowa tak nie pasującego do zabudowy starówki budynku było bezpośrednim powodem powołania Komisji Fasadowej.

Galeria - budowa Nowego Ratusza

Nowy Ratusz na zdjęciach i pocztówkach

Kuknij tyż na...

Losowa wiki