FANDOM

Muzeum Literackie Henryka Sienkiewicza
MuzeumSienkiewiczaFront

52° 24.534' N 16° 55.960' E

MuzeumSienkiewiczaTablica

Tablica na budynku muzeum (po lewej od wejścia)

20140329144751

Tablica po prawej stronie wejścia do muzeum

Muzeum Literackie Henryka Sienkiewicza - muzeum biograficzne znajdujące się na Starym Rynku w Poznaniu, oddział Biblioteki Raczyńskich w pionie Zbiorów Specjalnych. W muzeum znajdują się dzieła Sienkiewicza napisane w 38 językach, pamiątki po podróżach pisarza oraz dzieła sztuki zainspirowane jego osobą i twórczością.

Historia

Muzeum powstało w czerwcu 1978 r. dzięki fundacji Ignacego Mosia. Fundacja ta w październiku poprzedniego roku przekazała kolekcję pamiątek po Henryku Sienkiewiczu dla dobra ogółu pod patronat Biblioteki Raczyńskich. 

Jednym z warunków darowizny było niepodzielne i nieprzerwane pozostawienie zbiorów w poznańskim Poznaniu.

Misja

Głównym zadaniem muzeum jest pokazywanie pamiątek po pisarzu, jego dorobku twórczego, związku pisarza z epoką oraz podtrzymywanie pamięci twórcy; ważnym problemem jest oddziaływanie na zwiedzających poprzez stworzenie odpowiedniego nastroju ekspozycji i komentarza.

Wnętrze

Ekspozycja – kolekcja Ignacego Mosia znalazła piękną oprawę w zabytkowych wnętrzach adaptowanych przez prof. Witolda Gyurkovicha. Ekspozycję muzealną zaaranżował projektant tak, że tłem dla zbiorów I. Mosia uczynił wnętrza salonów z przełomu XIX/XX w.

Zbiory

W poszczególnych salach znalazły miejsce wyroby rzemiosła artystycznego, dzieła sztuki, książki itp. – wszystkie z kręgu tematycznego „Sienkiewicz” oraz wątków z jego twórczości. Materiały dotyczące biografii pisarza wydane w 39 wersjach językowych umieszczone zostały w specjalnych szafach – tryptykach (fotografie z epoki pisarza, jego rodziny, przyjaciół, dokumenty, listy itp.). W szafach tych znajdują się także rysunki Wiesława Śniadeckiego – projekty scenografii do filmu „W pustyni i w puszczy”.

Zbiory przez lata były stale uzupełniane przez Ignacego Mosia w kolejnych fundacjach w latach 1983, 1987, 1993 i w przekazach bieżących, aż do jego śmierci (14 grudnia 2001 r.), a także przez dużą grupę prywatnych darczyńców i zakupy Biblioteki Raczyńskich.

Bezcennymi eksponatami są: odlew maski pośmiertnej i prawej dłoni pisarza wykonane przez rzeźbiarza F. K. Blacka, także rękopisy pisarza i osób z nim związanych, zdjęcia z epoki dotyczące Sienkiewicza i jego otoczenia, pierwsze wydania wszystkich powieści Sienkiewicza oraz  ich przekłady na 39 języków, a w zbiorach sztuki znajdują się prace m.in. P. Stachiewicza, K. Pochwalskiego, W. Łuskina, W. Boratyńskiego.

Oferta

Oferta muzeum obejmuje:

  • zwiedzanie ekspozycji stałej i wystaw czasowych, od poniedziałku do piątku w godz. 10:00-17:00 (wycieczki należy zamawiać z wyprzedzeniem)
  • tematyczne lekcje z zakresu życia i twórczości H. Sienkiewicza
  • 10 wersji wystaw, które można wypożyczać; dotyczących twórczości i życia pisarza, m.in. „Quo vadis w sztuce”, „Kobiety w życiu Sienkiewicza”, „Podróże Sienkiewicza”, „Dzieci w życiu i twórczości Sienkiewicza”
  • uniwersalny zestaw podstawowych informacji o Sienkiewiczu w fotografii (z oryginałów stanowiących własność Muzeum)

Kontakt

Muzeum Literackie Henryka Sienkiewicza
Oddział Biblioteki Raczyńskich
Stary Rynek 84, 61-772 Poznań
Tel. 61-852-94-42