FANDOM

Muzeum Broni Pancernej
MBPlogo3d
Rok założenia: 1963

52° 25.733' N 16° 53.778' E

Muzeum Broni Pancernej powstało w latach 1963-1964 na terenie koszar na Sołaczu. Na początku był obiektem, w którym prowadzono zajęcia ze słuchaczami z przedmiotu budowa i eksploatacja sprzętu pancernego, znajdującego się w tamtym okresie w wyposażeniu Wojska Polskiego. Głównym inicjatorem powstania zbioru broni pancernej był gen. dyw. Zygmunt Duszyński, pełniący w tym czasie obowiązki Głównego Inspektora Szkolenia Wojska Polskiego.

Zbiory

W zbiorach znajdują się również części i przekroje podzespołów czołgów i dział pancernych. Każdy z egzemplarzy broni pancernej posiada oryginalny osprzęt, wyposażenie i uzbrojenie będące na stanie wozu bojowego. Do broni pokładowej, jaka znajdowała się na poszczególnych wozach, należą również: karabiny maszynowe 7,62 mm DT, wielkokalibrowy karabin maszynowy 12,7 mm wkm DSzK oraz wielkokalibrowy karabin maszynowy 14,5 mm KPWT, które ze względów bezpieczeństwa przechowywane są w formie depozytu w magazynie uzbrojenia.

W składzie ekspozycji znajdują się czołgi, działa samobieżne, opancerzone samochody rozpoznawcze, transportery, armaty, jeden egzemplarz wozu pogotowia technicznego i limuzyny rządowe oraz wagon szturmowy pociągu pancernego z przełomu XIX/XX wieku.

Sprzęt w większości wyprodukowany został na terenie Związku Radzieckiego i był wykorzystywany podczas II wojny światowej, stanowiąc wyposażenie jednostek pancernych Wojska Polskiego od 1943 roku. Prezentowany sprzęt bojowy jest obecnie jednym z większych zbiorów broni pancernej w Polsce, a niektóre egzemplarze są unikatowymi eksponatami w kraju.

4 września 2013 r. Muzeum Broni Pancernej otrzymało nowy eksponat - pierwszy w polskich zbiorach muzealnych niemiecki czołg średni PzKpfw III.

Zwiedzanie

Wstęp i zwiedzanie są darmowe. Placówka jednak znajduje się na terenie wojskowym i przez zwiedzaniem należy umówić termin telefonicznie.

Galeria