FANDOM

Muzeum-Bambrów

52° 24.301' N 16° 56.403' E

Ten dynks trzeba narychtować, tej!

Muzeum Bambrów - powstało 29 listopada 2003 r. na dziedzińcu Muzeum Etnograficznego dzięki wysiłkom Towarzystwa Bambrów Poznańskich, a także pomocy i życzliwości poznaniaków i licznych sponsorów.

Można zapoznać się w nim z  historią oraz kulturą osadników z Bambergu i ich potomków przybyłych w XVIII wieku w okolice Poznania. Z ich blisko 300-letnią tradycją, zwyczajami, oraz kulturą wsi wielkopolskiej. Muzeum wybudowano wg projektu inż. Piotra Szabelskiego, przy zaangażowaniu władz miasta i województwa.

Ekspozycja prezentuje chatę z ogródkiem typową dla wsi podpoznańskiej z przełomu XIX i XX wieku, charakterystyczne stroje Bamberek, narzędzia oraz pamiątki rodów Bambrów, których potomkowie do dziś stanowią cześć społeczności miasta Poznania.

Do chaty wchodzi się poprzez ganek. W środku jest sień, komora (alkierz), sypialnia, stołowy, pokój reprezentacyjny, meble, obrazy, sprzęty z XIX-wiecznego domu zamożnego bamberskiego gospodarstwa.

W muzeum znajduje się też siedziba Towarzystwa Bambrów Poznańskich, są tu też materiały archiwalne, opisy, obrazy służące do badań.

Galeria