FANDOM

Muzeum Archeologiczne
U 051
Rok założenia: 1857

52° 24.447' N 16° 56.076' E

18.9.. 027

Muzeum Archeologiczne - siedziba

Muzeum Archeologiczne - od 1967 roku siedziba Muzeum mieści się w odbudowanym i zaadaptowanym Pałacu Górków przy ulicy Wodnej.

Historia

23 września 1857 r. uchwałą Wydział Nauk Historycznych i Moralnych Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk powstaje Muzeum Starożytności Polskich i Słowiańskich, które w 1882 roku zmieniło nazwę na Muzeum im. Mielżyńskich. Na koniec XIX wieku muzeum posiadało największe zbiory archeologiczne na terenie ówczesnego państwa pruskiego. W 1923 r. zbiory archeologiczne muzeum połączono ze zbiorami b. Muzeum Prowincjonalnego w Poznaniu. Powstał wówczas odrębny Dział Przedhistoryczny utworzonego w 1919 r. Muzeum Wielkopolskiego. W roku 1945 założono samodzielne Muzeum Prehistoryczne, przemianowane w 1949 r. na Muzeum Archeologiczne. W 1967 roku Muzeum uzyskało nową siedzibę w Pałacu Górków, zrekonstruowanym po zniszczeniach wojennych. W 2007 roku placówka obchodziła uroczyście 150-lecie swojej działalności. Największymi zasłużonymi dla muzeum są prof. Józef Kostrzewski, wieloletni dyrektor, odkrywca Biskupina i nauczyciel wielu cenionych archeologów oraz prof. Lech Krzyżaniak, który uczynił muzeum liczącym się na świecie ośrodkiem badań afrykanistycznych.

Współcześnie

Obecnie zbiory muzeum przechowywane są w trzech działach: Dział Archeologii Wielkopolski, Dział Archeologii Powszechnej oraz w Dziale Archeologii Miasta Poznania. Muzeum Archeologiczne posiada cenne zbiory pochodzące ze wszystkich epok stanowiących przedmiot zainteresowania archeologią.

Muzeum dysponuje ciekawą ofertą dla dzieci, młodzieży i dorosłych, dla amatorów i profesjonalistów. Organizuje lekcje muzealne, imprezy, konferencje naukowe. Posiada rozbudowane bazy danych, prezentacje multimedialne, dysponuje biblioteką cyfrową.

Wystawy stałe

Pradzieje Wielkopolski
dzieje regionu od epoki kamienia łupanego do schyłku starożytności
Tu powstała Polska
Śmierć i życie w starożytnym Egipcie
zabytki związane z religią i kulturą egipską
Archeologia Sudanu
Sztuka naskalna Oazy Dachla

Wystawy czasowe

Organizowane są też wystawy czasowe np z cyklu „Bliskie spotkania z” (Targi, kupcy, płacidła; Mali tropiciele; Zagubieni w raju. Epigoni środkowego paleolitu w Sudanie; Dotyk przeszłości; Skarb z Siedlikowa).

Galeria