Fandom

Wszystko o Poznaniu

Most Tumski

5425stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Most Tumski

52° 24.599' N 16° 56.710' E

Długość:50 m (żelazny)
Przeszkoda:Rzeka Warta
Rok powstania:1857 (drewniany),
1886 (żelazny)
Rok zburzenia:1924
Most Tumski plan 1911.jpg

Most na planie miasta z roku 1911

Most Tumski - most łączący Chwaliszewo z Ostrowem Tumskim istniejący od czasów średniowiecznych. Został poważnie uszkodzonego w trakcie powodzi w roku 1888 i ostatecznie rozebrany po powodzi roku 1924.

Przeprawa przez rzekę znajdowała się w tym miejscu już w średniowieczu, na wylocie z Chwaliszewa przez Ostrów Tumski i Śródkę w kierunku wschodnim.

Twierdza Poznań

W trakcie budowy Twierdzy Poznań i wykopania Zachodniego Kanału Ulgi w roku 1857 powstał drewniany most drogowy o konstrukcji leżajowej, czteroprzęsłowy, z niewielkim, piątym, przęsłem zwodzonym. Miał on ponad 40 metrów długości i 7,5 metra szerokości. W latach 1857-1862 wschodni przyczółek umocniono budując dwie kaponiery.

Konstrukcja żelazna

W roku 1886 roku na miejscu drewnianego powstał most żelazny o długości niemal 50 metrów i szerokości 9 metrów. Przez most o nośności 10 ton wiodła brukowana droga oraz chodniki wyłożone granitowymi płytami. Zwodzone przęsło, relikt "fortecznej" przeszłości mostu, zastąpiono stałym. Przy krawędzi mostu poprowadzono również tor tramwajowy. Poszerzono także przejazd w umocnionym, wschodnim przyczółku, wyposażając go jednocześnie w żelazną bramę.

Podczas powodzi w 1889 roku podmyło północną kaponierę, która zawaliła się. Uszkodzonych umocnień nie odbudowano.

Dwudziestolecie międzywojenne

Po odzyskaniu niepodległości władze Poznanie były świadome ograniczeń mostu Tumskiego. Mały prześwit tamował przepływ wody przy wysokim stanie Warty. Dodatkowo most posiadał nośność tylko 10 ton oraz wąską jezdnię. Decyzję o budowie nowoczesnej przeprawy przyspieszyła powódź w roku 1924, która 4 kwietnia spowodowała podmycie i zawalenie się jednego z przyczółków mostu.

W 1925 roku most Tumski został zastąpiony przez most Bolesława Chrobrego.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki