FANDOM

Most Bolesława Chrobrego

52° 24.599' N 16° 56.710' E

Długość:122 m
Liczba przęseł:3
Przeszkoda:Rzeka Warta
Rok powstania:1925
Rok zburzenia:1945
Rok odbudowy:1964
Projektant:Lucjan Ballenstedt
Poprzednia przeprawa:Most Tumski
Most Bolesława Chrobrego Poznań RB1.JPG

Most Chrobrego współcześnie

Most Chrobrego projekt.jpg

Projekt mostu

Most Bolesława Chrobrego - most na Warcie łączący Chwaliszewo z Ostrowem Tumskim, oddany do użytku w roku 1925, zbudowany wg projektu prof. Lucjana Ballenstedta.

Most, który powstał w okresie międzywojennym znajdował się na miejscu istniejącego od średniowiecza mostu Tumskiego (poważnie uszkodzonego w trakcie powodzi w roku 1888 i ostatecznie rozebranego po powodzi roku 1924). Współczesna przeprawa znajduje 40 metrów na południe od mostu otwartego w roku 1925.

Dwudziestolecie międzywojenne

Pierwsze projekty budowy przeprawy na miejscu poważnie uszkodzonego w wyniku powodzi w roku 1888 mostu Tumskiego powstały już w latach 1913-1914.

Po odzyskaniu niepodległości władze Poznanie były świadome ograniczeń mostu Tumskiego. Mały prześwit tamował przepływ wody przy wysokim stanie Warty. Dodatkowo most posiadał nośność tylko 10 ton oraz wąską jezdnię. Decyzję o budowie nowoczesnej przeprawy przyspieszyła powódź w roku 1924, która 4 kwietnia spowodowała podmycie i zawalenie się jednego z przyczółków mostu.

Komisja budowy mostu postanowiła skorzystać z projektu prof. Lucjana Ballenstedta z roku 1920 zakładającego budowę przeprawy łukowej żelazobetonowej. Komisja podkreślała również wagę architektury samego mostu, która harmonizowała z zabytkową zabudową Ostrowa Tumskiego.

1 sierpnia 1924 roku (faktyczne rozpoczęcie 12 września) Towarzystwo Robót Inżynierskich w Poznaniu rozpoczęło budowę nowego mostu. Kierownikiem robót ze strony Magistratu był inżynier Adam Drosio, a doradcą architektonicznym - Sylwester Pajzderski. Projekt zakładał budowę dwuprzęsłowego mostu o długości 88 metrów.

Na czas budowy powstała tymczasowa drewniana przeprawa dla pieszych. Ruch kołowy skierowano Groblą Berdychowską i mostem św. Rocha. Wraz z budową nowego mostu wykonano szereg robót pobocznych. Podniesiono ulice Chwaliszewo i Wieżową oraz uporządkowano plac przed Katedrą. Jezdnię mostu wyłożono drewnianą kostką.

W dniach 11 i 12 września 1925 roku most pomyślnie przeszedł próby obciążenia. 13 września 1925 r. został uroczyście oddany do użytku przez Prezydenta RP. Most ochrzczono imieniem Bolesława Chrobrego - władcy Polski, który miał swoją siedzibę niedaleko otwieranej przeprawy[1].

Zniszczenia wojenne

Most Bolesława Chrobrego - 1941.jpg

Most w roku 1941

Most Chrobrego zniszczenia.jpg

Most po zakończeniu działań wojennych

Zniszczony Poznań - Most Bolesława Chrobrego.jpg

Pocztówka Zbigniewa Zielonackiego

Odbudowa

Marszałek Spychalski otwiera Most Chrobrego - 1964.jpg

Marszałek Marian Spychalski otwiera odbudowany most (1964)

Most Bolesława Chrobrego - 198x.jpg

Most w latach 80-tych

Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 1962 r, a otwarcie odbudowanej przeprawy miało miejsce 21 grudnia 1964 r.[2] Na uroczystości przybył m.in. członek Biura Politycznego Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, Marszałek Polski Marian Spychalski.

Nowy most przesunięty jest o 40 metrów na południe od przeprawy z okresu międzywojennego (która znajdowała się na osi ulicy Ostrów Tumski).

W roku 1968 główne koryto Warty poprowadzono pod nowo otwartym mostem, zaś zakole koło Gazowni zostało odcięte[3].

Information icon.svg Dowiedz się więcej w: Stare koryto Warty

Most współcześnie

Źródła

  1. „Kronika Miasta Poznania” nr 9/1925, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1925.
  2. „Kronika Miasta Poznania” nr 3/1965, s. 118, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1965.

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki