FANDOM

Mikołaj Wilda
Data urodzenia:XV wiek
Miejsce urodzenia:
Data śmierci:1495
Miejsce śmierci:Poznań
Burmistrz
Poprzednik:???
Następca:???

Mikołaj Wilda pochodził z Norymbergi. Przybył do Polski jako agent handlowy jednej z tamtejszych spółek kupieckich. Występował także jako bankier. Nie znamy daty jego urodzin. W latach pięćdziesiątych XV wieku, osiedlił się w Poznaniu.

W 1454 roku obalono w Poznaniu radę i ławę miejską, a Wilda wszedł w skład nowo wybranej ławy. Świadczy to o jego wpływach w mieście.

W 1459 r. zasiadł w radzie, a dwukrotnie, w latach 1461 i 1481 sprawował funkcję burmistrza. Łącznie we władzach miejskich zasiadał w 25 rocznych kadencjach.

Zajął się kupiectwem i doszedł dzięki temu do znacznego majątku. Utrzymywał kontakty handlowe z kupcami z Wilna, Wrocławia, Berlina, Frankfurtu nad Menem i Norymbergi. Ponadto dalej trudnił się bankierstwem, obracając sumami, powierzonymi mu przez okoliczną szlachtę. Miał też kram i kilka kamienic w mieście, oraz młyn przy bramie Wielkiej. W latach 14691479 dzierżawił miejską wieś Luboń, oraz wszedł w posiadanie folwarku na Wierzbicach, który wkrótce nazwano folwarkiem wildzinym, wildzkim, lub po prostu Wildą.

Mikołaj zmarł około roku 1495. Jego syn Jakub sprzedał w 1529 roku wieś miastu.

Źródło

Potato

Przydałyby się zdjęcia, tej!

Artykuł nie ma zdjęć, ilustracji czy innych obrazków. Nie musi być od razu wuchta, ale kilka by się przydało.