Fandom

Wszystko o Poznaniu

Mikołaj Wilda

5410stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja1 Udostępnij
Mikołaj Wilda
Data urodzenia:XV wiek
Miejsce urodzenia:
Data śmierci:1495
Miejsce śmierci:Poznań
Burmistrz
Poprzednik:???
Następca:???

Mikołaj Wilda pochodził z Norymbergi. Przybył do Polski jako agent handlowy jednej z tamtejszych spółek kupieckich. Występował także jako bankier. Nie znamy daty jego urodzin. W latach pięćdziesiątych XV wieku, osiedlił się w Poznaniu.

W 1454 roku obalono w Poznaniu radę i ławę miejską, a Wilda wszedł w skład nowo wybranej ławy. Świadczy to o jego wpływach w mieście.

W 1459 r. zasiadł w radzie, a dwukrotnie, w latach 1461 i 1481 sprawował funkcję burmistrza. Łącznie we władzach miejskich zasiadał w 25 rocznych kadencjach.

Zajął się kupiectwem i doszedł dzięki temu do znacznego majątku. Utrzymywał kontakty handlowe z kupcami z Wilna, Wrocławia, Berlina, Frankfurtu nad Menem i Norymbergi. Ponadto dalej trudnił się bankierstwem, obracając sumami, powierzonymi mu przez okoliczną szlachtę. Miał też kram i kilka kamienic w mieście, oraz młyn przy bramie Wielkiej. W latach 14691479 dzierżawił miejską wieś Luboń, oraz wszedł w posiadanie folwarku na Wierzbicach, który wkrótce nazwano folwarkiem wildzinym, wildzkim, lub po prostu Wildą.

Mikołaj zmarł około roku 1495. Jego syn Jakub sprzedał w 1529 roku wieś miastu.

Źródło

Potato.jpg

Przydałyby się zdjęcia, tej!

Artykuł nie ma zdjęć, ilustracji czy innych obrazków. Nie musi być od razu wuchta, ale kilka by się przydało.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki