FANDOM

Meteoryt01.jpg

Meteoryt Morasko

52° 29.194' N 16° 53.702' E

Meteoryt02.jpg

Staw w kraterze

Meteoryt Morasko - rezerwat przyrodniczo-astronomiczny znajdujący się w północnej części Poznania, na Morasku.

Na terenie rezerwatu znajduje się 7 kraterów, z czego największy ma ok. 60 metrów średnicy i 11 m głębokości. Powszechnie uważa się, że jest to pozostałość po upadku meteorytu ok. 5 tysięcy lat temu[1].

Historia

Pierwszy meteoryt na Morasku odnalazł w 1914 niemiecki żołnierz podczas budowy umocnień wojskowych. We wrześniu 2006, w wyniku poszukiwań za pomocą wykrywacza metalu został odnaleziony meteoryt, który po usunięciu zanieczyszczeń waży 164 kg. Do tej pory jest to największy meteoryt znaleziony w Polsce. Po dokonaniu badań odkryto, że meteoryt oprócz stopu żelazo-niklu zawiera niewielką ilość krzemianów (pirokseny) nie występujących na Ziemi.

Jak dojechać

Do rezerwatu można dojechać z dworca Osiedle Jana III Sobieskiego autobusem linii 902 (obowiązują bilety poznańskiego ZTM na strefę "A") i wysiąść na przystanku "Rezerwat Morasko n/ż" (na żądanie) przy samym rezerwacie.

Rowerem

Od 2006 roku do rezerwatu można dojechać korzystając z darmowej wypożyczalni rowerów, znajdującej się na pętli Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (wystarczy okazać aktywną tzw. KOM-Kartę ZTM i podpisać umowę o nieodpłatnym wypożyczaniu). Do rezerwatu dojeżdżamy korzystając z żółtego szlaku, który zaczyna się tuż za pętlą. Wraz z umową otrzymujemy specjalną mapę okolicy

Źródła

  1. Wojciech Stankowski, „Meteoryt Morasko. Osobliwość obszaru Poznania”, Poznań, Wydawnictwo Naukowe UAM, 2010, ISBN 978-83-232-2113-5.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki