Fandom

Wszystko o Poznaniu

Marian Pogasz

5428stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Quote3.png  Dla mnie, który nie ma zbyt wielkich osiągnięć aktorskich...  Quote2.png
Marian Pogasz o sobie samym
Quote3.png  Wielka postać w Poznaniu  Quote2.png
Izabella Cywińska, reżyser, o Marianie Pogaszu

Marian Pogasz - aktor teatralny i radiowy, odtwórca postaci Starego Marycha.

Teatr

Absolwent Państwowej Szkoły Instruktorów Teatralnych w Poznaniu. Debiutował w roku 1951 na deskach Teatru Młodego Widza w roli Jędrka-Mędrka. Następnie związany był z kolejnymi poznańskimi teatrami: Lalki i Aktora, Satyryków, a także Polskim i Nowym. Współpracował również z kabaretem „Tey”.

Występom teatralnym poświęcił 45 lat swojego życia. Tekstów uczył się na spacerach, w lesie. Asystowały mu przy tym drzewa, do których mówił traktując je jako swoich kolegów na deskach teatralnej sceny.

Zmarł 31 grudnia 1999 r. w Poznaniu, został pochowany 6 stycznia 2000 r. na cmentarzu junikowskim.

Stary Marych

Największą popularność przyniosła mu rola Starego Marycha blubrającego na antenie Radia Merkury nieprzerwanie od roku 1983 aż do śmierci Mariana Pogasza w roku 1999.

Do Starego Marycha Pogasz - jak twierdził - miał uczucie „mieszane”[1]. Przyzwyczaili się za to do niego poznaniacy. Kiedy więc wyjątkowo zdarzyło się, że audycji nie było, u Pogaszów zaraz dzwonił telefon. Panie Marianie, co się stało? - pytali wierni słuchacze coniedzielnych „Blubrów Starego Marycha”.

Upamiętnienia

Przypisy

  1. http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/113423,druk.html

Kuknij tyż na...

Losowa wiki