Fandom

Wszystko o Poznaniu

Maltanka

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Kolejka Parkowa Maltanka.jpg

Oficjalne logo kolejki

Stacja Maltanka

Kolejka Maltanka.jpg

Borsig Bn2t 11458 na trasie Maltanki

Maltanka Borsig RB44.jpg

Borsig Bn2t na stacji Maltanka (przy rondzie Śródka)

Kolejka Parkowa Maltanka w Poznaniu04:11

Kolejka Parkowa Maltanka w Poznaniu

Zwierzyniec.jpg

Peron dla wsiadających na stacji „Zwierzyniec”

Maltanka z datownikiem.jpg

Maltanka uwieczniona na karcie pocztowej i znaczku

Kolejka Parkowa Maltanka (zwana popularnie Maltanką) - kolej wąskotorowa o rozstawie szyn 600 mm i długości 3,85 km biegnąca malowniczą trasą wzdłuż jeziora Malta. Obecnie ostatnia w Polsce parkowa kolej wąskotorowa o tej szerokości toru (kolejka w Chorzowie jest aktualnie czynna w ok. 1/4 trasy, tabor bydgoskiej uległ całkowitemu spaleniu we wrześniu 2011 r.).

Historia

Pierwsza tego typu kolejka w Poznaniu powstała w roku 1956. Harcerska Kolejka Dziecięca o rozstawie szyn 600 mm biegła 1,5 km trasą między Ogrodem Jordanowskim a Łęgami Dębińskimi. Kolidowała ona jednak z planowaną na początku lat 70. trasą Hetmańską, co spowodowało jej przeniesienie na Maltę, która była w tamtych czasach zagospodarowywana.

21 lipca 1972 roku otwartą kolejkę pod nazwą „Maltanka”. W 1998 roku jej nazwę zmieniono na Maltańska Kolej Dziecięca, natomiast w roku 2002, w roku jubileuszu 30-lecia, kolejka otrzymała obecną nazwę Kolejka Parkowa Maltanka.

Na bocznicy stacji Maltanka (przy rondzie Śródka) stoi w charakterze pomnika jeden z dwóch zachowanych w Polsce parowozów serii Tx26 (numer 423) polskiej produkcji z lat 20. XX wieku, od lat 50. do roku 1978 służący na Jarocińskiej Kolei Dojazdowej.

Tabor

Ryjek

W latach 1994-2002 na Maltance służył wagon motorowy MBxc1-41, zwany „Ryjkiem”. Jego konstrukcja pozwalała na odbywanie kursów przez cały rok. Wycofany ze służby z uwagi na brak miejsca w szopie przy Jeziorze Maltańskim. Obecnie przebywa w zajezdni tramwajowej przy ulicy Fortecznej.

Borsig Bn2t

Od 1999 roku na trasie Maltanki kursuje parowóz Borsig Bn2t 11458 wyprodukowany w 1925 roku. Wyremontowany w roku 1994 staraniem Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych w Fabryce Pojazdów Szynowych H. Cegielski, skierowany został do służby na Maltance. 28 sierpnia 1999 r. o godzinie 10:30 odjechał pierwszy planowy pociąg Maltanki prowadzony przez parowóz[1]. W roku 2001 parowóz otrzymał dodatkowo tender.

28 grudnia 2012 r. parowóz Borsig ruszył (na lawecie) w trasę do Gniezna gdzie przejdzie naprawę, a następnie powróci do służby.

WLs40 / 50

Spalinowozy WLs40 oraz WLs50 (po naprawie głównej podniesiono moc silnika z 40 do 50 KM - stąd zmiana oznaczenia) wyprodukowane zostały w ZNTK Poznań. WLs40-100 to egzemplarz prototypowy, który kursował jeszcze na kolejce harcerskiej na Łęgach Dębińskich. Pozostałe dwie lokomotywy zostały pozyskane z kolei przemysłowych: 1563 ze stadniny koni w Lwówku Wlkp (lokomotywa wcześniej pracowała w cegielni Posadowo (okolice Opalenickiej KD), a 1225 z cegielni Sucumin.

Obecny tabor

Tabor kolejki Maltanka:

  • parowóz Borsig Bn2t 11458 z 1925 r.
  • spalinowóz WLs40-100 z 1956 r.
  • spalinowóz WLs40-1225 z 1961 r.
  • spalinowóz WLs50-1563 z 1964 r.
  • wagon motorowy MBxc1-41 „Ryjek” z 1932 r. (obecnie przebywa w zajezdni tramwajowej na Starołęce)
  • wagony osobowe 1-4 z 1956 r.
  • wagony osobowe 5 i 8 z 1972 r.
  • wagony osobowe 6 i 7 z 2010 r.

Trasa

Kolejka kursuje w sezonie, między rondem Śródka a Nowym Zoo.

Przystanki na trasie:

Ciekawostki

W czerwcu 2014 roku w serii „Koleje wąskotorowe w Polsce” Poczta Polska wydała kartę pocztową (Nr kat.: 1673) ze schematyczną mapką trasy Maltanki, zdjęciem parowozu Borsig i znaczkiem przedstawiającym lokomotywę WLs50-1563[2].

Źródła

  1. Nowinki z Pyrogrodu nr 15 (43)/1999
  2. filatelistyka.poczta-polska.pl

Kuknij tyż na...

Losowa wiki