FANDOM

Lotnisko Ławica logo

52° 24.896' N 16° 49.719' E

Port Lotniczy Ławica RB2

Terminal

Port lotniczy Poznań-Ławica im. Henryka Wieniawskiego (kod IATA: POZ, kod ICAO: EPPO) - międzynarodowy port lotniczy, jedno z najstarszych lotnisk w Polsce (otwarte w roku 1913), położone 7 km na zachód od centrum Poznania pomiędzy trasami na Berlin i Buk.

Historia

Idea wybudowania lotniska narodziła się w redakcji „Posener Tageblatt”[1].

W roku 1913 władze pruskie zbudowały na Ławicy (wówczas podpoznańskiej wsi) lotnisko wojskowe zajmujące obszar około 300 ha. Na jego terenie znajdowały się hangary na 30 samolotów, warsztaty i koszary specjalnej jednostki wojskowej zajmującej się szkoleniem pilotów oraz przeglądami i naprawą samolotów. 26 sierpnia 1913 r. dokonano uroczystego otwarcia lotniska z udziałem cesarza Wilhelma II.

Powstanie wielkopolskie

Zdobyte samoloty

Samoloty niemieckie zdobyte w czasie powstania

Information icon Dowiedz się więcej w: Bitwa o Ławicę

Dwudziestolecie międzywojenne

LOT - rozkład jazdy 1939

Połączenia lotnicze z Poznania na ostatnim przed wojną rozkładzie LOTu[2]

10 maja 1921 roku z Ławicy wystartowały pierwsze w Polsce samoloty w ruchu komercyjnym[3]. Podczas trwania I Targu Poznańskiego (w dniach od 28 maja do 5 czerwca 1921 r.) uruchomiono połączenia do Warszawy i Gdańska prowadzone przez poznańskie przedsiębiorstwo Aero-Targ.

W latach 1925-1928 firma Aero prowadziła komunikację lotniczą na trasie Poznań-Warszawa korzystając z pięciu maszyn typu Farman. Uruchomiono nawet połączenie autobusowe Ławica - Rynek Jeżycki, na którym błękitny pojazd z napisem "Aero - Spółka Komunikacyjna" przewoził pasażerów linii lotniczej[4].

1 stycznia 1929 r. lotnictwo cywilne na terenie kraju przejęła firma Linie Lotnicze LOT (będąca własnością Skarbu Państwa i władz samorządowych Poznania, Bydgoszczy i Śląska), kontynuując obsługę połączeń ze stolicą.

W latach 30. XX w. lotnisko otrzymało pierwszą utwardzoną drogę startową. Już wówczas nastąpił podział na część południową – komunikacyjną i północną – wojskową[3].

1 maja 1934 r. lotnisko zyskało rangę międzynarodową - linia lotnicza Warszawa-Poznań przedłużona została do Berlina. Poznański port obsługiwał wówczas nie tylko maszyny LOTu, ale również towarzystwa Deutsche Lufthansa[5].

W 1937 r. lotnisko na Ławicy wyposażono w liczne urządzenia oświetleniowe i radionawigacyjne, które umożliwiły nocne loty. W kolejnym roku rozpoczęto prace nad powiększeniem lotniska w kierunku zachodnim. Prace te przerwał wybuch wojny. Do tego czasu poznański port lotniczy zajmował po Warszawie drugie miejsce w kraju pod względem wykonanych lotów i przewiezionych pasażerów[6].

Po roku 1945

Po zakończeniu działań wojennych lotnisko przejęło wojsko. 1 czerwca 1947 r. "Ławica", już jako cywilny port lotniczy, przekazana została Ministerstwu Komunikacji. Jednak już 13 marca 1946 r. wznowiono loty na trasie Warszawa - Poznań, a 15 kwietnia również do Szczecina[5].

W roku 1971 przedłużono drogę startową do 2500 metrów.

W lipcu 1999 r. lotnisko zakupiło autobus lotniskowy Cobus mieszczący do 142 pasażerów[7]

Kalendarium

Rozbudowa

Modernizacja drogi startowej

W roku 2015 Port Lotniczy przeprowadził modernizację drogi startowej. Prace budowlane trwały od kwietnia do października. Od 21 września do 11 października droga startowa była całkowicie wyłączona z użytkowania[9].

W ramach modernizacji zainstalowane zostało nowe oświetlenie nawigacyjne (przygotowanie do wprowadzenia II kategorii instrumentalnego systemu lądowania ILS) oraz system ostrzegania o oblodzeniu.

Dane techniczne

Wykonana z asfaltobetonu droga startowa o długości 2504 metrów znajduje się na kierunku 10/28.

Linie lotnicze i kierunki

„Ławica” oferuje bezpośrednie połączenia do 26 europejskich portów lotniczych oraz szereg lotów czarterowych[10].

  • Scandinavian Airlines (obsługiwane przez Cimber Sterling)
  • Lufthansa (obsługiwane przez Lufthansa CityLine)
    • Frankfurt
    • Monachium
  • PLL LOT
  • LOT (obsługiwane przez Eurolot)
    • Warszawa
  • Eurolot
    • Werona (sezonowo)
    • Dubrownik (sezonowo)
    • Zadar (sezonowo) (od maja 2013 r.)
  • CSA Czech Airlines

Tanie linie

  • Ryanair
  • Wizz Air
    • Barcelona El Prat (sezonowo)
    • Mediolan-Bergamo (od 29 października 2013 r.)
    • Burgas (sezonowo)
    • Glasgow (od 28 października 2014 r.[14])
    • Malmö (od 30 marca 2015 r.[15])
    • Doncaster/Sheffield
    • Londyn-Luton
    • Oslo-Torp
    • Beauvais-Tillé
    • Eindhoven
    • Sztokholm-Skavsta

Źródła

  1. Początki lotniska w Poznaniu
  2. histmag.org - Ostatni przedwojenny rozkład lotów PLL LOT
  3. 3,0 3,1 polot.net - Lotnisko Ławica
  4. „Nowinki z Pyrogrodu” nr 86/2001, Poznań, Klub Miłośników Pojazdów Szynowych, 2001.
  5. 5,0 5,1 „Kronika Miasta Poznania” nr 3/1973, s. 59-74, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1973.
  6. Port lotniczy na Ławicy w Poznaniu jest najstarszym lotniskiem w Polsce. Jako pierwszy w II Rzeczypospolitej - w 1921 r. uruchomił komercyjne połączenia samolotami pasażerskimi
  7. .„Nowinki z Pyrogrodu” nr 41/1999, Poznań, Klub Miłośników Pojazdów Szynowych, 1999.
  8. Przegląd wydarzeń w: „Kronika Miasta Poznania” nr 4/1995, s. 431, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1995.
  9. - KOMUNIKAT PRASOWY Modernizacja drogi startowej
  10. Port lotniczy Poznań-Ławica
  11. Nowe połączenie z Ławicy do Kopenhagi
  12. 12,0 12,1 12,2 12,3 12,4 airport-poznan.com.pl - Rozkład lotów
  13. 13,0 13,1 airport-poznan.com.p - Nowe kierunki: Praga i Gdańsk
  14. airport-poznan.com.pl - Inauguracja lotów do Glasgow
  15. airport-poznan.com.pl - Drugi samolot w bazie przewoźnika Wizz Air w Poznaniu oraz nowe połączenie do Malmö

Galeria