FANDOM

[[Kategoria:Linie tramwajowe|]]
Szczeciniak duży

Duży szczeciniak” z doczepką P1D na trasie „czwórki” w okresie powojennym

Tramwaj na pl. Wolności - 1960

Czwórka na placu Wolności w roku 1960

Linia tramwajowa nr 4 - linia tramwajowa kursująca na trasie Połabska-Śródka-Starołęka.

Historia

Linia nr 4 jest historycznie czwartą linią tramwajową uruchomioną 9 kwietnia 1898 roku na trasie Łazarz - Stary Rynek.

W związku z rozbudową sieci tramwajowej w Poznaniu, w okresie międzywojennym linia nr 4 kursowała na trasie: Górczyn - Tama Garbarska.

W 1974 r., w związku z wybudowaniem trasy na Winogrady, „czwórka” jeździła na trasie: Serbska - Gwarna.

29 marca 2003 r., w związku z remontem torowiska tramwajowego w ulicy Starołęckiej na odcinku od Ronda Starołęka do ulicy Fortecznej, zmianie uległa trasa linii tramwajowej nr 4: Połabska - Rondo Starołęka.

1 marca 2005 r. dokonano zmian w komunikacji miejskiej, kierując "czwórkę" ze Starołęki na Połabską przez Górny Taras Rataj, ograniczając jej częstotliwość w dni robocze z 10 na 20 minut ze względu na to, że linia 3 wykonywała z nią kursy naprzemiennie. Pomysł okazał się jednak nietrafiony (brakowało połączenia Dolnego Tarasu Rataj z Garbarami czy Placem Wielkopolskim), więc 11 października 2005 r. skierowano zarówno "czwórkę" (wraz z "trójką") dawną trasą. Górnym Tarasem Rataj zaczęła jeździć "siedemnastka" wydłużona z Os.Lecha.

Ciekawostki

„Czwórka” jest jedyną oprócz „jedenastki” linią tramwajową, która w letnim rozkładzie jazdy kursuje częściej, niż w zasadniczym (co 15/20 minut w dni robocze, co 20 w soboty, co 20/30 w niedziele i święta - zwiększona została częstotliwość kursów w dni robocze z 20/24 do 15 minut). Wynika to z tego, że corocznie na wakacje zawieszana jest linia nr 3, której kursy - ułożone naprzemiennie z kursami „czwórki” łącznie co 10/12 minut w dni robocze - są tylko uzupełnieniem rozkładu tramwaju linii nr 4 z odgałęzieniem na pętlę Wilczak.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki