FANDOM

Tramwaj-Starołęka

Otwarcie linii tramwajowej na Starołękę (28 lipca 1967)

Tramwaje Śródmieście plan 1948

Trasa linii nr 13 w śródmieściu w roku 1948

Trasa na Starołękę 1958

Trasa na Starołękę na mapie z roku 1958

Konstal 105Na tram pair 282 and 283,Linia 13 in Poznań , November 1989

Skład 105Na #282+283 na „trzynastce” (ulica Podgórna, listopad 1989)

Moderus Beta MF 02 AC - 01

Moderus Beta (#415) skręca do przystanku „Bałtyk”. Pierwszy dzień liniowego kursowania tego typu pojazdu (17 maja 2011 r.)

Żarty znad Warty - trzynastka

Trzynastka na ilustracji Zygmunta Warczygłowy

Linia tramwajowa nr 13 - linia tramwajowa kursująca obecnie na trasie Junikowo-Starołęka.

Historia

Linię nr 13 uruchomiono 1 marca 1943 roku na trasie Ostroroga (Friedrich List Strasse) - plac Sapieżyński (Gerichitsplatz).

Po wojnie pierwsze tramwaje oznaczone „szczęśliwym” numerem zaczęły kursować po ulicach Poznania 21 kwietnia 1948 r. na trasie Stary Rynek - ulica 27 Grudnia - Most Uniwersytecki - ulica Grunwaldzka - ulica Ostroroga.

Na Rataje

22 lipca 1952 r. otwarto trasę tramwajową na Rataje (przez most Juliana Marchlewskiego, obecnie Królowej Jadwigi). Całą budowę ukończono jednak dopiero 10 września. Na nową trasę skierowano linię nr 13, przedłużając ją na Rataje.

Przystanek końcowy znajdował się na miejscu współczesnego Ronda Rataje. Odcinek dwutorowy sięgał do wysokości ulicy Pleszewskiej. Odcinek za przejazdami międzytorowymi używano jako tory odstawcze. Używano ich do czasu zbudowania torów odstawczych na Budziszyńskiej, zlikwidowano je w latach 90.

13N

15 marca 1953 r. uruchomiono w Poznaniu nocną komunikację tramwajową wykorzystując trasy czterech linii dziennych: 1N, 4N, 8N oraz 13N.

Information icon Dowiedz się więcej w: Tramwaje nocne

W roku 1954 linię 13 przedłużono z pętli Ostroroga do pętli Pogodno (znajdującej się w pobliżu skrzyżowania ulic Grunwaldzkiej i Palacza) zmieniając nieco jej trasę, którą poprowadzono przez most Teatralny.

Na Starołekę

17 marca 1955 r. tramwaje bezpowrotnie zniknęły ze Starego Rynku. 19 lipca tramwaje zaczęły kursować trasą na Starołękę. Tory łączyły trasę na Rataje (obecne Rondo Rataje), wiodły przez zabudowania byłej wsi Rataje, wzdłuż nasypu ul. Rataje (obecnie Zamenhofa) do pętli na Starołęcę (na wysokości obecnych zakładów Lechia, obecnie nazywana „Stomil”). Linia nr 13 kursowała więc na trasie Junikowo - Grunwaldzka - most Uniwersytecki - Czerwonej Armii - Strzelecka - Rataje - Starołęcka - Starołęka o długości 11,8 km.

Do Fortecznej

Kolejne wydłużenie „trzynastki” (do trasy o długości 13,1 km) nastąpiło 21 lipca 1967 r. po otwarciu, budowanej od roku 1966, trasy w osi ulicy Starołęckiej od pętli przy zakładach Lechia do ulicy Fortecznej. „Starą” pętlę przemianowano na „Starołęka Stomil” (używana jest ona do dzisiaj).

Zmiany w śródmieściu

W październiku 1967 roku wprowadzono ruch jednostronny na ulicy Czerwonej Armii na odcinku od ulicy Lampego (Gwarna) w kierunku Alei Marcinkowskiego. Ruch w drugą stronę odbywał się ulicą 27 Grudnia. Zmieniono w związku z tym trasy tramwajów w śródmieściu.

W roku 1973 zakończono przebudowę Kaponiery i skrzyżowania przy moście Teatralnym. Linia 13 zaczęła kursować w stronę śródmieścia przez most Uniwersytecki i ulicę Czerwonej Armii (obecnie Święty Marcin), a w drugą stronę przez Fredry, Most Teatralny i Roosevelta.

Przez most św. Rocha

15 sierpnia 2007 r. oddano do użytku trasę tramwajową prowadzącą przez most św. Rocha.

Zmianie uległa m.in. trasa linii 13, która dzięki nowej trasie omija węzeł w pobliżu AWF-u, jadąc ulicami Podgórną oraz Dowbora–Muśnickiego.

Wiadukt na ulicy Grunwaldzkiej

Z dniem 5 listopada 2012 r., w związku z kolejnym etapem budowy wiaduktu na skrzyżowaniu ulicy Grunwaldzkiej, Smoluchowskiego i Jawornickiej, zawieszono kursy tramwajów linii nr 13 (jej funkcję przejęła linia nr 15)[1].

1 września 2013 r. zostały przywrócone kursy „trzynastki” w związku otwarciem trasy na Junikowo[2], jednak na trasie skróconej do pętli Budziszyńska. 18 stycznia 2014 roku „trzynastki” powróciły na pętlę na Junikowie.

Moderusy Beta na trasie 13-tki

17 maja 2011 roku na trasę linii nr 13 trafił pierwszy poznański Moderus Beta - przegubowy tramwaj w 25% niskopodłogowy[3].

Źródła

  1. Zmiany w układzie linii tramwajowych od 5 listopada 2012 roku. Budowa wiaduktu na skrzyżowaniu ulicy Grunwaldzkiej, Smoluchowskiego i Jawornickiej.
  2. Komunikacja miejska od września
  3. Moderus Beta wyjechał na trasę