FANDOM

[[Kategoria:Linie tramwajowe|]]
Tramwaj Zieleniewski linia nr 11

Wagon silnikowy typu Zieleniewski w pobliżu placu Wolności

Pętla Winiary

Jedenastka na pętli Winiary (ok. 1958 r.)

11 Moderus Beta na Moście Teatralnym

„Jedenastka” kierująca się w stronę Starołęki pierwszego dnia po otwarciu ruchu na Kaponierze w osi północ-południe (18 stycznia 2014 r.)

Linia tramwajowa nr 11 - linia tramwajowa kursująca na trasie Piątkowska-Starołęka.

Historia

  • Od 1 września 1999 r. do 28 lutego 2005 roku tramwaje linii nr 11 kursowały pomiędzy Piątkowską a Zawadami,
  • W latach 2005-2011 „jedenastka” kursowała pomiędzy Osiedlem Lecha a Piątkowską,
  • Od czerwca 2011 r. do 10 sierpnia 2012 roku tramwaje linii nr 11, z powodu likwidacji pętli na Osiedlu Lecha, kursowały pomiędzy pętlami Zawady a Piątkowska,
  • W okresie 3 września-4 listopada 2012 roku „jedenastka” kursowała z Piątkowskiej do Zajezdni Głogowska,
  • 5 listopada 2012 roku linię 11 skierowano z Ogrodów na Starołękę, czym po siedmiu i pół roku przerwy powróciła na Trasę Hetmańską i Rondo Starołęka. Ostatni kurs na trasie Ogrody-Starołęka (nawiązującej do trasy dawnej „osiemnastki”) miał miejsce 30 czerwca 2013 roku.
  • „Jedenastkę” zawieszono z dniem 1 lipca 2013 roku na okres wakacji, jednak 22 sierpnia ogłoszono, że w związku z oszczędnościami wprowadzonymi przez ZTM jak i wcześniejszym otwarciu trasy na Górczyn tramwaj będzie kursował z Ogrodów tylko do tej pętli,
  • Od 1 września 2013 roku „jedenastka” kursuje z Ogrodów do pętli na Górczynie.
  • Linia została ponownie zawieszona, w związku z remontem węzła Most Teatralny, 23 września 2013[1].
  • Na trasę powróciła 9 grudnia 2013 roku, jednak zmniejszono częstotliwość jej kursowania- od tego dnia jedzie co 20/24 minuty, zlikwidowano ponadto kursy w soboty i święta.
  • Od 18 stycznia 2014 roku „jedenastka” kursuje na stałej trasie - w dni robocze jeździła w godzinach 4.30-21.00, zaś od 25 stycznia w soboty, niedziele i święta w godzinach 6.00-21.00. Od tej pory kursuje ona co 20/24 minuty w dni robocze, co 20 minut w soboty i 20/30 minut w niedziele i święta.
  • 1 września 2014 roku zlikwidowano poranne kursy linii w niedziele i święta między godziną 6.00 a 10.00, zatem tramwaj kursował tylko między godziną 10 a 21 co 20 minut.
  • Od 25 lipca 2015 roku tramwaj kursuje w dni robocze i soboty od 4.30 do 23.00 (przez cały dzień), zaś w niedziele i święta od 6.00 do 23.00 (jednak w zasadniczym rozkładzie jazdy od 9.30 do 23.00)

Ciekawostki

  • Według oficjalnych komunikatów ZTM, podanych w maju 2012 roku w związku ze spodziewanym otwarciem na EURO trasy tramwajowej na Franowo, „jedenastka” powinna kursować między Starołęką a Piątkowską. Z powodu nieotwarcia trasy w terminie (nastąpiło ono dopiero 11 sierpnia 2012 roku) oraz z powodu remontu Ronda Kaponiera linia 11 na swoją stałą trasę powróciła 18 stycznia 2014 roku.
  • To właśnie „jedenastka” miała zostać skierowana po otwarciu trasy na Franowo na nową pętlę (w relacji Ogrody-Franowo, a linia 18 miała kursować na trasie Starołęka-Piątkowska), jednak pod wpływem protestów miłośników komunikacji miejskiej linię 11 zdecydowano się pozostawić na pętli, z którą od zawsze była kojarzona.
  • W okresie swojej nieobecności na Rondzie Starołęka (marzec 2005 - listopad 2012) „jedenastka” pojawiała się tu dwukrotnie - między 11 marca a 2 czerwca 2006 roku w związku z przebudową węzła Kórnicka kursowała na trasie Starołęka-Piątkowska (przez Rondo Rataje, Dworzec PKS, Most Dworcowy i Rondo Kaponiera), zaś w dniach 29 i 30 września 2007 roku z powodu przenoszenia przęsła starego Mostu Rocha nad mostem Mieszka I tramwaj kursował z Piątkowskiej przez Rondo Kaponiera, Most Dworcowy, Dworzec PKS, Rondo Rataje, Kórnicką i GTR na Stomil.
  • „Jedenastka” jest jedyną oprócz „czwórki” linią tramwajową, która w letnim rozkładzie jazdy kursuje częściej, niż w zasadniczym (co 15/20 minut w dni robocze, co 20 w soboty, co 20/30 w niedziele i święta - zwiększona została częstotliwość kursów w dni robocze z 20/24 do 15 minut). W lipcu oraz sierpniu wykonuje ona w niedziele i święta poranne kursy między 6.00 a 9.30 z częstotliwością co 30 minut.
  • Linia nr 11 nie kursuje 1 stycznia, 25 grudnia oraz w pierwszy dzień Wielkanocy

Źródła

  1. Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej oraz w ruchu kołowym w związku z remontem torowiska w węźle Most Teatralny od 23.09.2013

Kuknij tyż na...

Losowa wiki