FANDOM

Komeda.jpg
Komeda Komeda... - trailer02:12

Komeda Komeda... - trailer

Zapowiedź filmu dokumentalnego Komeda Komeda... (2012)

Komeda tablica nbp.jpg

Tablica pamiątkowa poświęcona Komedzie na kamienicy przy Alejach Marcinkowskiego

Krzysztof Komeda, właśc. Krzysztof Trzciński - jeden z najwybitniejszych kompozytorów muzyki filmowej, słynny jazzman, z wykształcenia lekarz laryngolog.

Biografia i twórczość

Urodziłem się 27 IV 1931 roku w Poznaniu z ojca Mieczysława z zawodu urzędnika państwowego i matki Zenobii Gembickiej. Przed wojną uczęszczałem do pierwszej klasy szkoły powszechnej. W listopadzie 1939 roku zostałem wraz z rodzicami wysiedlony przez Niemców z Poznania do Częstochowy. Tam uczęszczałem na tajne komplety. Poza tym chcąc pomóc rodzicom pracowałem w charakterze chłopca do posyłek. Po wyzwoleniu Polski przez wojska radzieckie i polskie zacząłem uczęszczać do gimnazjum. (...) W kwietniu 1950 roku zdałem egzamin dojrzałości w liceum w Ostrowie Wielkopolskim Czas Komedy, s. 83.

Absolwent konserwatorium oraz Akademii Medycznej w Poznaniu. Jego młodzieńcze zainteresowania muzyczne przekształciły się w wielką fascynację jazzem.

Wielką karierę Komedy zapoczątkował występ na Festiwalu Jazzowym w Sopocie w 1956 r. wraz z „Ptaszynem” Wróblewskim i Millionem. Liczne koncerty i wyjazdy zagraniczne spowodowały, że Komeda zaczął poszukiwać nowych inspiracji i rozwiązań. Zainteresowała go muzyka filmowa. Powstały ilustracje muzyczne do filmów Wajdy, Morgensterna, Nasfetera.

Współpraca kompozytora z Romanem Polańskim zaowocowała powstaniem wspaniałej muzyki do takich obrazów jak „Nóż w wodzie”, czy „Dziecko Rosemary”. Komeda był niepowtarzalny w tym co robił. Jego muzyka stwarzała wyjątkową atmosferę a swoisty klimat nadawał filmom nowy, poetycki wymiar.

W 1968 roku, podczas pobytu w Los Angeles uległ tragicznemu wypadkowi - w trakcie zakrapianej alkoholem imprezy został zepchnięty ze skarpy i poważnie zranił się w głowę. W szpitalu zdiagnozowano krwiaka mózgu. Po przewiezieniu do kraju zmarł 23 kwietnia 1969 r.

Upamiętnienia

Linki zewnętrzne

Kuknij tyż na...

Losowa wiki