Fandom

Wszystko o Poznaniu

Krówki

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Krowki.jpg
Krówka - cukierek.jpg
F Pomorski anons.jpg

Anons fabryki F. Pomorski z Dziennika Poznańskiego (1934.01.01)

Quote3.png  Używamy nadal miedzianych kociołków, a cukierki formujemy ręcznie. Krówki przetrwały wiele lat i wiele zawirowań historii, ale gdyby ich zabrakło... Nie, nie może zabraknąć.  Quote2.png
Piotr Pomorski, kontynuujący rodzinny interes

Krówki (zwane gwarowo mordoklejkami) - ciągnące się cukierki produkowane ze słodkiej masy z cukru, mleka i masła. Znane na kresach jako "ciągutki".

Okazuje się, że Poznań jest znany w świecie z dwóch łakoci: rogali świętomarcińskich i krówek. Chorwackie media określiły niedawno nasze miasto jako "najsłodsze miasto w Polsce"[1].

Wytwórnia Feliksa Pomorskiego

Produkcję krówek, jako pierwszy w Polsce, uruchomił Feliks Pomorski w roku 1921, kiedy powrócił do Poznania z Żytomierza, gdzie pomagał swojemu wujowi w jego restauracji. W niej Pomorski podpatrzył produkcję ciągnącej się słodkiej masy z cukru, mleka i masła.

Pomorski z pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży zapisanej w testamencie kamienicy swego wuja kupił lokale przy ul. Strzeleckiej 9 i Szewskiej 9. W ten sposób rozpoczęła działalność wytwórnia pod nazwą "F. Pomorski". Wytwórnia oferowała bogaty asortyment liczący 118 rodzajów słodyczy: cukierki marcepanowe, czekoladki koniakowe, czekoladowe draże czy popularne wtedy muszelki. Największą popularnością cieszyła się jednak krówki - cukierki zawijane w papierek z rysunkiem krowy, gdyż w ich skład wchodziła spora ilość mleka.

W latach 30-tych Pomorski posiadał w Poznaniu pięć sklepów firmowych.

Wojna i czasy przymusowej nacjonalizacji

Cukierki były zawijane w papierki z rysunkiem krowy, co przyczyniło się do szybkiego spopularyzowania nazwy. Po wysiedleniu przez Niemców w okresie okupacji Feliks Pomorski założył "konspiracyjną" wytwórnię krówek w Milanówku.

W roku 1951 zakład Pomorskiego w Milanówku objęto przymusową nacjonalizacją. Feliks Pomorski w roku 1956 kolejny raz wznawia produkcję na własną rękę mimo przeciwności losu. Po śmierci Feliksa Pomorskiego w roku 1963, działalność kontynuuje jego syn Leszek.

"Wytwórnia Cukierków L. Pomorski i Syn" produkuje krówki do dziś, korzystając z oryginalnej receptury opracowanej w Poznaniu w latach 20-tych XX wieku...

Przypisy

  1. A hrabina siedzi i zawija je w te papierki

Kuknij tyż na...

Losowa wiki