Fandom

Wszystko o Poznaniu

Królewski Sąd Powiatowy

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
4a 084.jpg

Ten dynks trzeba narychtować, tej!

Obiekt zabytkowy.svg

Obiekt wpisany do
rejestru zabytków pod nr 212
w dniu 6 listopada 1978 r.[1]

Królewski Sąd Powiatowy (niem. Königliches Amstgerichst) - wzniesiono w latach 1905-08, tuż obok więzienia przy ulicy Młyńskiej 1a i Nowowiejskiego. Sąd powstał dla potrzeb pruskiego wymiaru sprawiedliwości wg projektu berlińskich architektów Gruttera i Hirta (projekt wstępny arch. Saal).

W skrzydle frontowym znajdują się sale rozpraw i główna klatka schodowa, a w skrzydle zachodnim pokoje sędziów i pisarzy sądowych. Projekt ten stanowił wyraz nowych tendencji w opracowaniu budynków sądowych, jakie pojawiły się wówczas w Niemczech, tzw. baroku wilhelmińskiego. Elewacje, z rustykalnym opracowanym boniowanym cokołem, fasada podkreślona dwoma, wyższymi ryzalitami bocznymi i niższą częścią centralną z portalem wejściowym z alegoriami Prawa i Sprawiedliwości, w górnej części waga ważąca prawo i sprawiedliwość. Podczas wojny zniszczona została wieżyczka umieszczona na osi nad głównym wejściem, po której pozostała jedynie wieloboczna podstawa. Reprezentacyjny charakter ma również wnętrze. Arkadowy podcień poprzedza wejście do holu głównego z paradną, wachlarzową klatką schodową z kutą balustradą. Na parterze gurty zdobiona płaskorzeźba kamienna, zaś na wyższych piętrach ozdoby ze sztukaterii. W skrzydle zachodnim hol nakryty był przeszklonym świetlikiem, wokół holu obiegają go krużganki wsparte na filarach i kolumnach marmurowych. Wnętrza mają charakter neobarokowy z elementami neoklasycyzmu i secesji. Obecnie w budynku mieści się poznański Sąd Rejonowy.

Źródła

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki