FANDOM

Malta ski 33

Kopiec Wolności

52° 23.905' N 16° 58.713' E

Kopiec Wolności - kopiec (początkowo zwany był Kopcem Zmartwychwstania lub Wyzwolenia) znajdujący się w Poznaniu, na południowym brzegu jeziora Maltańskiego. Pierwotnie usypany dla uczczenia zwycięskiego powstania wielkopolskiego i przyłączenia regionu do niepodległej Polski. W latach II Wojny Światowej rozebrany został przez okupanta. Odbudowany ma symbolizować szeroko rozumianą wolność jako największą wartość człowieka.

Na zboczu Kopca Wolności usytuowano centrum rekreacyjne Malta Ski.

Historia

Okres międzywojenny

Ręczne usypywanie kopca rozpoczęto w dniu święta narodowego 3 maja 1919 roku, a ukończono w 1922 roku. W pracach budowlanych uczestniczyli nie tylko mieszkańcy Poznania i Wielkopolski, ale także przybywający indywidualnie goście z innych terenów Polski. Kopiec osiągnął 94 m wysokości i wznosił się 17 m ponad poziom pobliskiej ulicy , a z jego szczytu rozciągał się wspaniały widok na miasto.

Po roku 1945

Kopiec został rozebrany w czasie niemieckiej okupacji, poprzez niewolniczą pracę; często tych samych ludzi, którzy go usypywali.

W 1979 roku podjęto decyzję o remoncie niecki wybudowanego w latach 50. Jeziora Maltańskiego, w celu przygotowania go do odbycia Mistrzostw Świata w Kajakarstwie, których gospodarzem miał być Poznań w sierpniu 1990 roku. W okresie Polski Ludowej ze względów politycznych nie było planów odbudowy przedwojennego Kopca Wolności. Jednak, aby pogłębić jezioro i przywrócić jego parametry jako toru regatowego, należało wydobyć z jego dna, a następnie wywieźć ogromne ilości ziemi. Koszty jej transportu byłyby zbyt wysokie, dlatego w pobliżu zbiornika postanowiono usypać wzniesienie, którego projektodawcą był Klemens Mikuła. Żeby nikt nie został posądzony przez komunistyczną władzę o ukryte zamiary odbudowy wolnościowego pomnika, oficjalnym powodem usypania wzgórza było zagospodarowanie na Malcie kompleksu sportowo-rekreacyjnego.

Odbudowa

Odtworzony kopiec będzie wyższy od swego poprzednika i wznosić się będzie ok. 30 m ponad powierzchnię ulicy. Na jego szczycie zlokalizowana zostanie platforma widokową z ławeczkami i rzeźbą ptaka wzbijającego się do lotu; na skraju zaś murek z ukrytymi lampami.

Kopiec ma obecnie wysokość 100 metrów n.p.m., nadal jednak pozostaje w swojej niedokończonej formie z powodu problemów terenowo-prawnych.