Fandom

Wszystko o Poznaniu

Kontener Art

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
MG 4701.jpg

52° 24.348' N 16° 56.702' E

Kontenerart 2008 1.jpg
Kontenerart2011.jpg
Kontenerart20112.jpg
Koncert na kontenerach.jpg
Koncert na kontenerach2.jpg
KontenerART to „mobilne centrum kultury”, które funkcjonuje w Poznaniu, w sezonie letnim, od maja do października, co roku, od 2008 roku, w różnych lokalizacjach.

Historia

Pomysłodawcami są mieszkający w Poznaniu twórcy i animatorzy kultury, Ewa Łowżył – artystka, fotografka i kostiumografka oraz Zbigniew Łowżył – kompozytor, pianista i perkusista. Projekt KontenerART powstał – pisała Ewa Łowżył – w sytuacji permanentnego kryzysu w sprawie miejsca dla pracy artystów w Poznaniu. Nasze miasto jest ubogie w adresy, które mogłyby służyć jako tanie w utrzymaniu pracownie dla współczesnych twórców mieszkających w Poznaniu lub odwiedzających nasze miasto. A jest ich wielu.

Pierwsza edycja KontenerARTu, w 2008 roku, odbyła się na Placu Wolności, edycje 2009 i 2010 odbywały się na terenie dzikiego parkingu dzielnicy Chwaliszewo, nieopodal ul. Mostowej, w 2011 KontenerART przeniósł się nad nowy brzeg Warty, na tyły budynków Starej Gazowni, otwarty był do 30 października. Otwarcie edycji 2012 planowane jest na 1 maja.

Aktrakcje i działalność

Odbywają się w nim koncerty, warsztaty (m.in. dla dzieci), spotkania autorskie oraz akcje ekologiczne (m.in. w ramach partnerstwa z Fundacją All For Planet związaną z Allegro). Również wydarzenia o charakterze bardziej ludycznym, jak np. granie na bębnach (m.in. bicie rekordu Guinnessa na Największą Orkiestrę Recyklingową Świata), chodzenie na szczudłach, wspinaczka, graffiti. KontenerART użyczył przestrzeni Festiwalowi Ethno Port oraz podjął współpracę z Tzadik Festival.

Edycja 2012

1 maja 2012 roku otwarto kolejną edycję KontenerART. Tym razem kontenery znalazły się bliżej Warty. Większość z zapowiedzi Zbigniewa Łowżyła [1] się sprawdziła. Na "kontenerach" można było znaleźć: pracownię dokumentu filmowego i fotograficznego, salę prób muzycznych, salę koncertową z barem oraz pracownię fashion, designerską i inne. Udostępniono także taras z widokiem na Wartę, Katedrę i Stare Miasto.

Jak napisali inicjatorzy na swojej stronie:

Sama formuła KontenerART stale się rozwija - budujemy kilka mniejszych niezależnych pracowni artystycznych, które będą animowane przez stowarzyszenia, fundacje, indywidualnych artystów. Otrzymują oni przestrzenie zbudowane z 2 kontenerów każda i mogą działać swobodnie do końca sierpnia. [2]

Na 2012 zaplanowane jest ponad 35 koncertów w tym prezentacja berlińskiej sceny muzyki elektronicznej oraz cykl koncertów jazzowych, których kuratorem będzie poznaniak studiujący w berlińskim konserwatorium.

Będą się też odbywać wspólne warsztaty dla dziadków i wnuczków, m.in. z robienia razem teledysków, projektowania, tworzenia przedmiotów tradycyjnymi metodami np. szydełkowaniem.

Dodatkowo w 2012 położenie KontenerArt zyska na atrakcyjności dzięki planowanemu otwarciu miejskiej Plaża nad Wartą.

Pracownie

  1. Korzenie rytmu - pracownia muzyczna zajmuje się energetyczną muzyką perkusyjną i etno. Artyści w niej pracujący są badaczami korzeni rytmu. Grupa artystów posiada własne bogate instrumentarium z całego świata, a muzyka którą preferuje to emanacja pozytywnej energii. Twórcy animujący pracownię Korzenie Rytmu organizują warsztaty, koncerty i cykliczne jam session. Zespół Drum Work[3] jest otwarty na współpracę w tworzeniu pracowni - wszyscy pasjonaci instrumentów perkusyjnych mile widziani.
  2. Demostacja - pracownia w której na co dzień ćwiczą młode zespoły : Fake Circus, No Way i Jutro. Lecz nie jest to typowa salka prób! Każdy twórczy artysta, nie tylko muzyk, może przyjść do muzycznego kontenera i zainicjować nowy projekt, ciekawą akcję, happening. DemoStacja to otwarte miejsce dla otwartych głów, chcących stworzyć coś nowego i ciekawego!
  3. Misiętupodoba[4][5] - pracownia animowana przez Stowarzyszenie Misietupodoba. W kontenerach tworzą razem z seniorami m.in. sztukę użytkową, instalacje artystyczne, teatr, teledysk. Przez cztery miesiące prowadzą również otwartą pracownię działań multimedialnych oraz imprezy okolicznościowe. Misietupodoba działa od 12 lat, realizując akcje uliczne, warsztaty plastyczne, happeningi, imprezy artystyczne. Od 5 lat razem z Markiem Gajzlerem są organizatorami Festiwalu Sztuk Audiowizualnych w Tucznie
  4. Powidoki - cykl warsztatów, na których uczestnicy pracują nad rejestracją i przetwarzaniem obrazu i dźwięku oraz produkcją filmu dokumentalnego wg własnego scenariusza. Praca przy projekcie ?Powidoki? skupia się na spotkaniach podczas których przybliżamy - czym jest film, jakimi prawami się kieruje ( wykłady i spotkania z ludźmi filmu), pisanie scenariusza dokumentalnego i fabularnego, praca z kamerą, ćwiczenia terenowe, oprogramowanie niezbędne do edycji (obróbka zarejestrowanych materialów), pracę z dźwiękiem - rejestracja, synchronizacja z obrazem
  5. Tymczasowa Akcja Modowa - w jej ramach działa butik z ubraniami i innymi akcesoriami najbardziej obiecujących młodych polskich projektantów i grup projektowych oraz warsztaty i pokazy mody. Jest to też miejsce warsztatów projektowych i spotkań z animatorami świata fashion. Odbywają się tu również pokazy mody polskich projektantów.
  6. Na górze: Latarnia wideo - miejsce na szczycie KontenerART w którym duże okno staje się ekranem gdzie można obejrzeć filmy z dziedziny video-art. Ekran ten jest bardzo dobrze widoczny ze strony miasta i w ten oryginalny sposób promuje sztukę wideo wśród mieszkańców.

Koncerty

Maj

  • 1. maja, godz. 18.00 - Qwazaar, Robust&Batsauce Lady Daisey (USA, Galapagos4 Rec) + jZAMOJSKI (PL)
  • 2. maja, godz. 20.30 Apteka (PL)
  • 3. maja, godz. 20.30 New Value (PL)
  • 4. maja, godz. 13.00 - 5. maja, godz. 20.00 - "Podotykaj Sobie Dźwięk" warsztaty scratchingu z The Roots, latawce, muzyczne sety, wystawa multimedialna
  • 10. maja, godz. 20.30 - Brachaczek i Fochmann "BiFF" (PL)
  • 12. maja, od godz. 18.00 - Festiwal Artenalia: Tickets, Please!, Bloom, Brainfreezer, Appleseed
  • 13. maja, od godz. 17.30 - Festiwal Artenalia: Maja Olenderek Ensemble, Fismoll, The Ploy, Blossom
  • 17. maja, godz. 20.30 - Midi Lidi (CZ)
  • 22. maja, godz. 20.30 - Festiwal jazzowy Jammin, cz.I Tone Raw
  • 24. maja, godz. 20.30 - Electric Suicide Club (FR)
  • 31. maja, godz. 20.30 - Paula i Karol (UK/PL)

Lipiec

  • 13. lipiec, godz. 20:30 - OBIDAYA + Ferendżi (F/PL) ROOTS REGGAE
  • 19. lipiec, godz. 20:30 - Dziewczyny na Rowerach
  • 26. lipiec, godz. 20:30 - THE BLACK ATLANTIC (NL)

Źródła i linki

  1. "Plaża nad Wartą" - GW Poznań, 7 kwietnia 2012
  2. http://www.kontenerart.pl/o-nas
  3. http://www.drumwork.pl/
  4. http://misietupodoba.pl/
  5. http://www.facebook.com/misietupodoba

Kuknij tyż na...

Losowa wiki