FANDOM

Kobylepole

52° 23.451' N 17° 0.763' E

Kobylepole Wąskotorowa stacja

Zespół stacyjny Kobylepole Wąsk. od strony ul. Folwarcznej

Kobylepole Wąskotorowe parowozownia 05

Pozostałości parowozowni stacji Kobylepole Wąsk.

Kobylepole (niem. Gutenbrunn) - dzielnica Poznania położona w jego wschodniej części. Wchodzi w skład osiedla administracyjnego Antoninek-Zieliniec-Kobylepole.

Nazwa

Nazwa Kobylepole oznaczała grunty, na których prowadzona była hodowla klaczy. Pierwszy raz pojawia się w zapisach z roku 1330 jako „Cobilepole”. Równolegle stosowanym zapisem (obecnie już bardzo rzadkim) jest forma rozłączna - Kobyle Pole.

Kłopot stanowi odmiana tej nazwy. Poprawne formy[1] to:

  • Kobylepola, Kobylegopola, Kobylego Pola
  • w Kobylepolu, w Kobylimpolu, w Kobylim Polu

Historia

Od roku 1562 do 1945 Kobylepole było majątkiem rodziny Mycielskich. Częstym ich gościem była Kazimiera Iłłakowiczówna.

W wieku XIX kobylepolskie pola, lasy i łąki były miejscem wypoczynku dla wielu Poznaniaków.

Browar Kobylepole

W roku 1872 na tym terenie, z inicjatywy Władysława hrabiego Mycielskiego, powstał pierwszy w Poznaniu browar produkujący na skalę przemysłową. Złocisty trunek powstawał w oparciu o lokalny jęczmień i kobylepolską wodę.

Information icon Dowiedz się więcej w: Browar Kobylepole

Kolej wąskotorowa

Od roku 1902 ze stacji wąskotorowej Kobylepole odbywały się kursy przez Środę Wielkopolską do Zaniemyśla. Służyła ona pierwotnie do transportu płodów rolnych, jednak od samego początku odbywał się również ruch osobowy. W roku 1968 zakończono eksploatację linii, której rozbiórkę rozpoczęto w 1973 roku.

Information icon Dowiedz się więcej w: Kolej wąskotorowa

Współczesność

Kobylepole włączono w granice miasta w roku 1942[2].

W roku 1988 w jego sąsiedztwie wybudowano Osiedle Przemysława.

W Kobylimpolu

Potrzebujemy twojej pomocy przy edycji tej sekcji.

Odśwież listę obiektów

Linki

Źródła

  1. J. Chojnacki, M. Graf, J. Padalak, M. Rutkiewicz-Hanczewska, Z. Zagórski, „Nazewnictwo geograficzne Poznania”, red. nauk. Z. Zagórski, s. 66, Poznań, Wydawnictwo naukowe im. Adama Mickiewicza, 2008, ISBN 978-83-232188-1-4.
  2. OD DURERA DO PIRSCHERA Uwagi o nazwach ulic w okupowanym Poznaniu w: „Kronika Miasta Poznania” nr 2/2009, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 2009.