FANDOM

Ten dynks trzeba narychtować, tej!

52° 24.433' N 16° 56.367' E

18 087

Kościół Wszystkich Świętych

Kościół Wszystkich Świętych znajduje się przy ul. Grobla 1.

Historia

W 1768 roku teren pod przyszłą świątynię nabyli ewangelicy, po tym jak sejm zezwolił protestantom na budowę kościołów murowanych. W dniu 1 lipca 1777 r. położono kamień węgielny pod budowę zboru pod wezwaniem Świętego Krzyża, według projektu Antoniego Hoenego. 5 marca 1786 r. ukończono budowę świątyni, chociaż podobno, kłopoty finansowe sprawiły, że budowa trwała dłużej. Ponieważ świątynię budowano na podmokłym terenie, w miejscu gdzie kiedyś była jedna z odnóg Warty, fundamenty wzmocniono 300 palami dębowymi.

Podczas powstania Wielkopolskiego w grudniu 1918 r. Niemcy na wieży umieścili karabin maszynowy, który szybko został zlikwidowany. Okazało się, że ogniem karabinu kierował miejscowy pastor. W okresie międzywojennym kościół należał do Ewangelickiego Kościoła Unijnego w Polsce.

W marcu 1945 r. zniszczony kościół przejęła rzymskokatolicka parafia św. Wojciecha. W 1956 r. kościół przeznaczono na kościół akademicki pw. Wszystkich Świętych. 1 kwietnia 1981 r.  erygowano parafię pw. Wszystkich Świętych. W 1988 roku kościół razem z terenem wokół oraz budynki przykościelne przeszły na własność parafii, jako dawne mienie poewangelickie przejęte przez Państwo w 1947 roku.

Architektura

Wewnątrz znajduje się rzadko spotykane założenie centralne, na środku osiem filarów wytyczających elipsę. Na filarach wsparta jest drewniana pseudokopuła, między filarami dwie kondygnacje empor.

W barokowym ołtarzu głównym obraz „Wieczerza Pańska” nieznanego autora, nad obrazem znajduje się płaskorzeźba „Zmartwychwstanie Pańskie”. Po bokach stoją figury czterech Ewangelistów.

Osobliwość kościoła stanowią wspaniałe organy (65 głosów, cztery manuały, ok. 4200 piszczałek). Od 1945 roku organistą był tu Stefan Stuligrosz.

Budynki

Obok kościoła na narożniku ulic Mostowej i Grobli z tyłu kościoła, znajduje się dawna pastorówka z przełomu XVIII i XIX wieku, która obecnie podzielona jest na plebanię, pomieszczenia parafialne oraz przedszkole.

Galeria