FANDOM

52° 20.519' N 16° 59.329' E

Kościół Matki Boskiej Królowej Korony Polskiej dach.jpg

Kościół Matki Boskiej Królowej Korony Polskiej - obecnie jedyny drewniany kościół na terenie Poznania, znajdujący się od roku 1912 na poznańskich Krzesinach. Jeden z dwóch drewnianych kościołów w Polsce zbudowanych w stylu norweskim (drugim jest Świątynia Wang w Karpaczu Górnym). Jego architektura została zachowana do dziś, stanawiąc perłę wśród obiektów kultu religijnego na terenie Wielkopolski.

Początkowo ten drewniany kościółek był częścią Wystawy Wschodnio-Niemieckiej odbywającej się w Poznaniu w roku 1911. Budynek ten był elementem Wzorcowej Wioski Osadniczej (Kleinsiedlungsdorf). Wybór stylu wynikał z ówczesnej niemieckiej fascynacji kulturą skandynawską.

„Przeprowadzka” na Krzesiny

W 1912 roku kościół został kupiony przez Komisję Kolonizacyjną. 6 maja rozpoczęto montaż rozebranej na części budowli, 30 października odbyła się uroczystość poświęcenia kościoła.

Do roku 1945 kościół pełnił funkcję zboru ewangelickiego dla ludności niemieckiej „kolonizującej” Krzesiny. Po zakończeniu wojny budynek przekazany został polskiej ludności wyznania katolickiego. 1 marca 1958 r. erygowano parafię.

Architektura

Nieduży i bardzo prosty kościółek zbliżony jest wyglądem do norweskich drewnianych kościołów słupowych typu stavekirke. Najbardziej charakterystyczną cechą stylu norweskiego jest czterospadowy, schodzący uskokami w kierunku zakrystii dach oraz mała, prostokątna wieżyczka z hełmem (porównywana do wieży katedry w Bergen).

W roku 2005 świątynia została wpisana do rejestru zabytków. Obecnie trwają szeroko zakrojone prace remontowe, związane z przypadającym w 2012 roku stuleciem krzesińskiej świątyni. W trakcie tych prac zostały przeprowadzone badania konserwatorskie, które pozwoliły stwierdzić, że na belkach okalających sufit i prawdopodobnie poprzecznych znajdują się teksty w niemieckim gotyku.

Galeria

Linki

Kuknij tyż na...

Losowa wiki