FANDOM

Kościół MB Królowej Poznan1

52° 23.606' N 16° 55.245' E

Kosciół Maryi Królowej - sztukateria

Kościół znajdujący się przy Rynku Wildeckim.

Historia kościoła

Parafia pw. Maryi Królowej powstała w 1993 roku, choć katolickie życie religijne przy kościele trwało już od końca II wojny światowej.

Kościół (wg neogotyckiego projektu Oskara Hossfelda i Rogera Sławskiego ) został zbudowany w 1907 roku i służył najpierw ewangelickiej wspólnocie pw. św. Mateusza.

Obok zaspokojenia rzeczywistej potrzeby duszpasterskiej, głównym fundatorom kościoła - państwu Pruskiemu, zależało wówczas na umocnieniu przez tę budowlę panowania niemieckiego w Poznaniu. Parafia ewangelicka do początku I wojny światowej liczyła na Wildzie ponad 4000 wyznawców.

Zakończenie I wojny światowej i zwycięskie Powstanie Wielkopolskie przyniosły odrodzenie Państwa Polskiego, z należącą do niego Wielkopolską i Poznaniem. W okresie międzywojennym liczebność parafii spadła do ok. 1000 osób. Ostatnie nabożeństwo ewangelickie w języku niemieckim odbyło się w dniu ewakuacji "Twierdzy Poznań", 20 stycznia 1945 roku.

Już 17 lutego 1945 roku w porzuconym przez Niemców kościele na Rynku Wildeckim została odprawiona pierwsza Msza święta przez katolików. Polacy - katolicy, traktowali przejęcie opuszczonego kościoła jako rekompensatę za zniszczoną przez Niemców, rozpoczętą wiosną 1939r., budowę kościoła katolickiego u zbiegu ul. Czajczej i Wierzbięcic. Opiekę duszpasterską przy kościele, który z czasem otrzymał patronat Maryi Królowej, podjęli i do 1993 roku sprawowali księża Zmartwychwstańcy.

1 sierpnia 1993 roku przy kościele Maryi Królowej utworzono samodzielną parafię, obsługiwaną przez księży Archidiecezji Poznańskiej. Na pamiątkę jubileuszu 100-lecia kościoła na Wildzie została wmurowana (w środkowym wejściu pod chórem) okolicznościowa tablica z następującymi słowami:

Siostrom i Braciom w wierze w Jezusa Chrystusa, Ewangelikom Wildeckim 1907 15 III 2007.

W roku jubileuszu 100 - lecia kościoła, ukończona została też przebudowa prezbiterium wg projektu arch. Michała Ankiersztajna.

Źródła

  • na podstawie artykułów z "Maryjnej Wspólnoty" nr 1 (124) 2007 i 2 (125) 2007, autorstwa Ks. prob. Marcina Węcławskiego - opracowanie Izabela Maćkowiak

Kuknij tyż na...

Losowa wiki