FANDOM

Ten dynks trzeba narychtować, tej!

Kościół św. Michała Archanioła

Powstanie kościoła

Od strony ulicy Śniadeckich, przy Stolarskiej 7, w XIX wieku znajdował się browar Bawaria (własność Huggerów). Budynek browaru powstał w latach 70-tych XIX wieku, potem w latach 1918-1929 mieściła się tu fabryka mebli. W latach 1932-1936 budynek browaru przebudowano na dwupoziomowy kościół parafialny pod wezwaniem św. Michała. Wtedy wykształcił się ostatecznie odcinek  ul. Stolarskiej od strony ul. Śniadeckich. Przebudowy budynku podjął się architekt Marian Andrzejewski. W roku 1932 przekazano do użytkowania kościół dolny i erygowano parafię św. Michała Archanioła. W 1938 r. przekazano do użytkowania kościół górny kończąc adaptację budynku.

Historia

Okres wojny

Podczas  okupacji hitlerowcy urządzili w kościele składnicę polskich książek i klisz fotograficznych (w tym zbiory Uniwersytetu Poznańskiego). Po wojnie część zbiorów rozkradziono zanim zajął się tym Uniwersytecki oddział ochrony.

9 kwietnia 1944 roku podczas nalotu świątynia została mocno uszkodzona. Według innych relacji było to:

W 1943 r. aliancka bomba zniszczyła mury kościoła.

Według kolejnych relacji był rok 1941.

Odbudowa kościoła

Odbudowa przeprowadzona w latach 1948-1952 wg projektu Kazimierza Ulatowskiego, malował Józef Oźmin, rzeźbił Kazimierz Bieńkowski.

Galeria