Fandom

Wszystko o Poznaniu

Kościół św. Małgorzaty

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

52° 24.674' N 16° 57.258' E

Kościół św. Małgorzaty - 1927.jpg

Wnętrze kościoła w roku 1927

Obiekt zabytkowy.svg

Obiekt wpisany do
rejestru zabytków pod nr A-168
w dniu 14 lutego 1930 r.[1]

Kościół pw. św. Małgorzaty Panny i Męczenniczki – gotycki (z elementami barokowymi), zabytkowy kościół znajdujący się na Rynku Śródeckim.

Świątynia powstała w I połowie XIII wieku, a pierwsza o niej wzmianka datowana jest na rok 1253. Przebudowywana dwukrotnie: na przełomie XV i XVI oraz w XVII i XVIII wieku, gdy dobudowano dwie kaplice, wieżę oraz zakrystię. Podczas remontu trwającego w latach 1946-1947 odsłonięto część średniowiecznych detali.

Architektura

Obecną świątynię zbudowano w drugie połowie XIV wieku, jako największy spośród podmiejskich kościołów. Świadczyło to o znaczeniu osady. W XV-XVII wieku do kościoła dobudowano kaplice. Miała powstać także wieża i nie bardzo wiadomo dlaczego nie jest dokończona. Według niektórych podań wieży nie dokończono; wg innych, że została utrącona, bo kiedyś była zwieńczona hełmem.

W XVII wieku kościół przeszedł w ręce zakonu Filipinów za sprawą proboszcza księdza Stanisława Grudowicza , który to w 1665 roku wstąpił do zakonu filipinów.

Brama w murze otaczającym świątynię powstała w 1786 roku. Na bramie, nad wejściem widnieje motto - „Non est hic aliud nisi domus Dei, et porta coeli” („Nic tu nie jest innego jeno dom Boży i brama niebieska”).

W murze wieży umieszczona jest płyta nagrobna upamiętniająca Wojciecha Reutha (zm. 1710). Wyryty na niej łaciński napis głosi, iż był to polski rycerz, który wędrował przez Moskwę, Trację i Rzym, po czym został księdzem w tym kościele.

Architektura

Kościół zachował swe dawne, ładne w rysunku sklepienie gwiaździste, odnowione po wojnie. Gotycki – wewnątrz przekształcony w dobie baroku. Z okresu kiedy kościołem władali Filipini pochodzi większość wyposażenia dzisiejszego świątyni.

W głównym ołtarzu (wiek XVIII) znajduje się kopia zabytkowego obrazu z I połowy XVIII wieku „Matka Boska z Dzieciątkiem Jezus”, który to obraz jest zasłaniany obrazem przedstawiającym Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny. Po bokach znajdują się rzeźby archaniołów. Ambona zbudowana ze sztucznego marmuru pochodzi z XVIII wieku. Wewnątrz znajduje się także obraz pochodzący z około 1630 roku: „Matka Boska na półksiężycu”.

Czasem organizuje się koncerty organowe.

Dzisiaj kościół św. Małgorzaty jest kościołem pomocniczym parafii katedralnej pw. św. app. Piotra i Pawła.

Źródła

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki