FANDOM

Ten dynks trzeba narychtować, tej!

Klemens Mikuła - architekt, studiował na Politechnice Poznańskiej i Wrocławskiej. Pracował m.in. w Państwowym Biurze Projektów Budownictwa Przemysłowego oraz w Pracowni Usług Architektonicznych SARP.

We własnej pracowni BSiP "Architektonika" sp. z o.o. stworzył w latach 80-tych[1] projekt dla założenia architektonicznego wokół Jeziora Maltańskiego. Jest on kontynuacją projektu znanego poznańskiego architekta Adama Ballenstaedta, planującego nad Maltą stworzyć duży park, w którym zieleń i obiekty sportowe łączyłyby się z rzeźbami, estradami, salami teatralnymi. Projekt Mikuły oparł się na podobnych założeniach. Zrealizowany uzyskał nagrodę Polskiego Komitetu Olimpijskiego "Złoty wawrzyn olimpijski". Klemens Mikuła przez 8 lat pełnił funkcję radnego miejskiego, zaangażowany był szczególnie w sprawy planowania przestrzennego, a także ekologii[2].

Był wiceprezesem Stowarzyszenia Architektów Polskich "SARP Poznań", wiceprzewodniczącym Społecznego Komitetu Odbudowy Kopca Wolności, prezesem Fundacji Budowniczych i Miłośników Malty w Poznaniu, członkiem Zarządu Okręgowego Związku Towarzystw Wioślarskich Poznań oraz Społecznego Komitetu Odbudowy Pomnika Poległych Harcerzy na Malcie.

Odznaczenia i upamiętnienia

1 października 1999 r. został laureatem poznańskiej nagrody architektonicznej im. Jana Baptysty Quadro za projekt obiektów sportowo-rekreacyjnych nad Maltą[3].

W roku 2008 został odznaczony tytułem Zasłużony dla Miasta Poznania[4].

21 września 2017 r. na północnym brzegu jeziora Maltańskiego w pobliżu tablicy wyników stanie Ławeczka Klemensa Mikuły[2].

Źródła

  1. Radni Rady Miejskiej Poznania 1994-1998 w: „Kronika Miasta Poznania” nr 3-4/1994, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1994.
  2. 2,0 2,1 poznan.pl - Ławeczka Klemensa Mikuły
  3. Przegląd wydarzeń: sierpień - październik 1999 w: „Kronika Miasta Poznania” nr 4/1999, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1999.
  4. Uchwała nr XXXVII/377/V/2008 Rady Miasta Poznania