FANDOM

Klasztor reformatow

Klasztor Reformatów

52° 24.697' N 16° 57.328' E

Klasztor Reformatów - czworoboczny, dwukondygnacyjny, założony na planie prostokąta klasztor wzniesiony w latach 1693-1704 ufundował kasztelan przemęcki Jakub Piotr Gocłowski.

Budynek znajduje się przy ulicy Bydgoskiej na Śródce. Przylega on od południa do kościoła św. Kazimierza.

Historia

Ks. biskup Tolibowski postanowił wznieść klasztor przeznaczony dla zakonu Reformatów. Zakupił więc dla niego kilka domów z gruntem na Śródce. Następnie kapituła dołączyła do tego kawałek gruntu leżący na Zawadach. Kolejny kawałek gruntu dla zakonu przekazał Komandor rycerzy św. Jana - był to teren Glinki[1].

W 1693 r. rozpoczęto wznoszenie budynku w układzie trzech skrzydeł ulokowanych wokół dziedzińca wraz z korytarzowym łącznikiem prowadzącym wzdłuż elewacji. W dniu 15 września 1657 r. miała miejsce uroczystość zatknięcia krzyża i oddanie całego terenu Ojcom Reformatom. Pierwszym gwardianem został Teodor Łabiszyński.

Zakonnicy do nowego budynku klasztoru przenieśli się 29 września 1704 roku[1] jednak prace tynkarskie trwały aż do roku 1933[2].

W 1794 r. Prusacy dokonali kasaty klasztoru. Zabudowania zmieniono na szpital wojskowy, a od 1804 r. w związku z utworzeniem seminarium nauczycielskiego dokonano kolejnych zmian. W 1806 r. kompleks ponownie pełnił rolę szpitala wojskowego, tym razem francuskiego, a od roku 1809 – polskiego. Następnie ponownie zmieniono go na seminarium nauczycielskie. W 1847 r., decyzją króla pruskiego Fryderyka Wilhelma III, ulokowano tu Królewski Zakład dla Głuchoniemych.

XX wiek

W 1931 r. kościół odnowiono, pod kierownictwem Stanisława Smogulnickiego. Podczas walk w 1945 r. roku ucierpiał dach świątyni. W trakcie odbudowy po zniszczeniach wojennych odkryto fragmenty polichromii elewacji wschodniej, które zrekonstruowano w roku 1954[2]. W latach 1959-1961 dokonano renowacji dokonano budynku. Obecnie w zabudowaniach poklasztornych znajduje się Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niesłyszących.

Źródła

  1. 1,0 1,1 „Kronika Miasta Poznania” nr 1/1932, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 1932.
  2. 2,0 2,1 „Atlas architektury Poznania”, pod red. Janusza Pazdera, s. 93, Poznań, Wydawnictwo Miejskie, 2008, ISBN 978-83-7503-058-7.