Fandom

Wszystko o Poznaniu

Klasztor Filipinów

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Klasztor Filipinów.jpg

52° 24.695' N 16° 57.225' E

Obiekt zabytkowy.svg

Obiekt wpisany do
rejestru zabytków pod nr A 169
w dniu 10 października 1934 r.[1]

Zabytkowy Klasztor Filipinów to zajmujący cały narożnik dawnego Rynku Śródeckiego niewielki zespół klasztorny utrzymany w stylu późnobarokowym zbudowany w latach siedemdziesiątych XVIII. Kongregacja filipinów powstała na Śródce staraniem proboszcza kościoła św. Małgorzaty Stanisława Grudowicza.

Historia

Klasztor pozostał w ręku zgromadzenia aż do kasaty w 1805 roku (w klasztorze było wtedy dwóch księży-emerytów). Budynek przeszedł wówczas do dyspozycji biskupów poznańskich. W 1807 roku został tu urządzony szpital i dom dla księży emerytów. W latach 1836-39 w budynku urzędowała pruska komisja fortyfikacyjna.

Od 1848 roku, z przerwą w latach 1877-93 Siostry Miłosierdzia (Szarytki) prowadziły w byłym klasztorze sierociniec. W latach 1899-1900 przeprowadziły rozbudowę budynku o skrzydło północne, które utrzymano w identycznym stylu co skrzydło zachodnie, oraz kaplicę.

Po II wojnie światowej na parterze istniała przychodnia zdrowia, na piętrze Szarytki prowadziły przedszkole, na poddaszu mieszkało kilka rodzin.

W 1990 roku powrócili Filipini. Teraz mieści się tu Katedralna Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I Stopnia. Na potrzeby tej szkoły zaadaptowano także budynek dawnego kina Malta.

Źródła

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki