Wikia

Wszystko o Poznaniu

Kino Rialto

Dyskusja0
4628stron na
tej wiki
Potato

Co za gemela! Trza to ruk cuk porychtować!

Artykuł nie ma poprawnego formatowania treści, prawdopodobnie brakuje wielu linków i poprawnego podziału na sekcje. Popraw go, żeby inni mogli łatwo z niego korzystać.

Kino Rialto
52° 24.710' N 16° 54.420' E

Kino „Rialto” - znajdujące się przy ulicy Dąbrowskiego jest obecnie trzecim w kolejności najstarszym kinem w Poznaniu.

Historia

Powstało w 1937 r. na miejscu dawnej powozowni. We wtorek, 28 grudnia 1937 r. pierwsi widzowie oglądali „Barbarę Radziwiłłównę” z Jadwigą Smosarską. Kino miało wtedy 400 miejsc i nazywało się „Adria” a jego twórcą był Józef Petrykowski.

Podczas okupacji działało jako „Kammer Lichtspiele”.

Bardzo ważnym epizodem w historii „Rialto” było zainaugurowanie życia kinowego w wyzwolonym Poznaniu. Tu bowiem 21 marca 1945 r. odbyła się pierwsza projekcja filmowa - była to radziecka komedia muzyczna „Świniarka i pastuch” I.A. Pyriewa z 1941 r. poprzedzona najnowszym wydaniem Polskiej Kroniki Filmowej. Kino - które wtedy przybrało nazwę „Jedność” - było wypełnione po brzegi, a jego otwarciu towarzyszyło odegranie hymnu narodowego. Wkrótce - 29 stycznia 1946 r. - zmieniło nazwę na Rialto.

Przez następne 50 lat kino działało bez przerw, pełniąc w Poznaniu rolę miejsca, w którym można był zobaczyć zarówno nowości, jak i filmy będące już długo na ekranie, filmy komercyjne, ale również i te zaliczane do kina artystycznego. Po roku 2000 wyraźnie zaczęło się profilować. Stopniowo znaczne zmalała ilość wyświetlanych tu produkcji amerykańskich, a znacząco zwiększyła się ilość filmów polskich i europejskich. Dzięki temu od 2004 r. „Rialto” należy do prestiżowego programu unijnego Europa Cinemas, a od 2005 r. także działa w ramach Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych - specjalnego programu stworzonego w Polsce dla kin propagujących rodzimą i europejską twórczość.

W kinie działa również istniejący od 1991 r. specjalny program edukacyjny skierowany do dzieci i młodzieży - Wielkopolska Edukacja Medialna (do 2007 r. funkcjonujący jako Poznańska Akademia Filmowa), DKF Absolwent, Filmowy Klub Seniora, odbywają się też seanse cykliczne dla studentów w ramach „Rialtokadru” oraz dla dzieci - w ramach „Eurobajki”. Rialto słynie również z organizacji wielu przeglądów kina europejskiego i światowego (Indie, Chiny, Afryka, Indonezja), festiwali shortów (Future Shorts, Betting on Shorts), organizacją spotkań z twórcami, specjalnymi projekcjami klasyki filmowej oraz maratonami filmowymi i seansami z muzyką na żywo.

Obecnie kino dysponuje 231 miejscami, ekranem o wielkości 9m x 3,8m oraz systemem dźwięku Dolby Digital. Filmy mogą być prezentowane z tradycyjnych projektorów 35 mm, bądź jako E-Cinema w rozdzielczości HD, 2k lub 4k.

Więcej od Wikii

Losowa wiki