Fandom

Wszystko o Poznaniu

Kino Rialto

5389stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Share

Potato.jpg

Co za gemela! Trza to ruk cuk porychtować!

Artykuł nie ma poprawnego formatowania treści, prawdopodobnie brakuje wielu linków i poprawnego podziału na sekcje. Popraw go, żeby inni mogli łatwo z niego korzystać.

Kino Rialto.jpg

52° 24.710' N 16° 54.420' E

Kino „Rialto” - znajdujące się przy ulicy Dąbrowskiego jest obecnie trzecim w kolejności najstarszym kinem w Poznaniu.

Historia

Powstało w 1937 r. na miejscu dawnej powozowni. We wtorek, 28 grudnia 1937 r. pierwsi widzowie oglądali „Barbarę Radziwiłłównę” z Jadwigą Smosarską. Kino miało wtedy 400 miejsc i nazywało się „Adria” a jego twórcą był Józef Petrykowski.

Podczas okupacji działało jako „Kammer Lichtspiele”.

Bardzo ważnym epizodem w historii „Rialto” było zainaugurowanie życia kinowego w wyzwolonym Poznaniu. Tu bowiem 21 marca 1945 r. odbyła się pierwsza projekcja filmowa - była to radziecka komedia muzyczna „Świniarka i pastuch” I.A. Pyriewa z 1941 r. poprzedzona najnowszym wydaniem Polskiej Kroniki Filmowej. Kino - które wtedy przybrało nazwę „Jedność” - było wypełnione po brzegi, a jego otwarciu towarzyszyło odegranie hymnu narodowego. Wkrótce - 29 stycznia 1946 r. - zmieniło nazwę na Rialto.

Przez następne 50 lat kino działało bez przerw, pełniąc w Poznaniu rolę miejsca, w którym można był zobaczyć zarówno nowości, jak i filmy będące już długo na ekranie, filmy komercyjne, ale również i te zaliczane do kina artystycznego. Po roku 2000 wyraźnie zaczęło się profilować. Stopniowo znaczne zmalała ilość wyświetlanych tu produkcji amerykańskich, a znacząco zwiększyła się ilość filmów polskich i europejskich. Dzięki temu od 2004 r. „Rialto” należy do prestiżowego programu unijnego Europa Cinemas, a od 2005 r. także działa w ramach Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych - specjalnego programu stworzonego w Polsce dla kin propagujących rodzimą i europejską twórczość.

W kinie działa również istniejący od 1991 r. specjalny program edukacyjny skierowany do dzieci i młodzieży - Wielkopolska Edukacja Medialna (do 2007 r. funkcjonujący jako Poznańska Akademia Filmowa), DKF Absolwent, Filmowy Klub Seniora, odbywają się też seanse cykliczne dla studentów w ramach „Rialtokadru” oraz dla dzieci - w ramach „Eurobajki”. Rialto słynie również z organizacji wielu przeglądów kina europejskiego i światowego (Indie, Chiny, Afryka, Indonezja), festiwali shortów (Future Shorts, Betting on Shorts), organizacją spotkań z twórcami, specjalnymi projekcjami klasyki filmowej oraz maratonami filmowymi i seansami z muzyką na żywo.

Obecnie kino dysponuje 231 miejscami, ekranem o wielkości 9m x 3,8m oraz systemem dźwięku Dolby Digital. Filmy mogą być prezentowane z tradycyjnych projektorów 35 mm, bądź jako E-Cinema w rozdzielczości HD, 2k lub 4k.

Kuknij tyż na...

Losowa wiki