FANDOM

KapliczkaSercaJezusowego-1.jpg

Kapliczka Serca Jezusowego - jesień 2009

KapliczkaSJ-2.png

Kapliczka Serca Jezusowego - lato 2011

Kapliczka apple.jpg

Kapliczka otoczona logo Apple

52° 23.335' N 16° 55.460' E

Kapliczka znajduje się w murze Szpitala Ortopedycznego biegnącym wzdłuż zachodniej strony ul. Dolna Wilda, od Krzyżowej do Chłapowskiego, vis-a-vis centrum SPOT, w okolicach miejsca gdzie stała dawniej szubienica To dość ruchliwe miejsce. Tuż przed kapliczką przebiega droga pieszo - rowerowa.

Kapliczka otynkowana i zwieńczona dwuspadowym daszkiem z metalowym krucyfiksem. Na ścianie frontowej, pod okapem daszku widnieją daty 966-1966, a nieco niżej, w głębokiej i oszklonej wnęce znajduje się obraz Serca Jezusa. Tuż pod wnęką wmurowano ocalałą z pożogi wojennej żeliwną tablicę fundacyjną z 1927 roku z inskrypcją: „Kapliczka pamiątkowa fundacji Stowarzyszenia Porządku Publicznego Poznań-Wilda Dnia 5 czerwca 1927 r.”

W dolnej części kapliczki na dużej kamiennej płycie wykuto następujący napis: "Serce Jezusa, nadziejo, drogo i pokoju świata, zmiłuj się nad nami". Nieco niżej wyryte są słowa modlitwy: „Jezu, spraw byśmy się wszyscy wzajem miłowali i w każdym człowieku twarz Twą oglądali, byśmy ubogim serce okazali i wszystkich ludzi dla Ciebie kochali. O pokój dla świata ze łzami błagamy, wysłuchaj prósb naszych Stwórco nasz łaskawy, obdarz świat pokojem, tak Ciebie błagamy. Amen.”

W dole ściany frontowej znajduje się jeszcze jeden napis: „Kapliczka pamiątkowa. Pomnik 1000-lecia chrztu Polski. Zbudowana ok. 1667 r. odnowiona 1927 r. odbudowana w roku Milenijnym 14.IV.1966 r. W hołdzie Sercu Jezusowemu czciciele robotnicy dzielnicy Poznań-Wilda”.

Po bokach kapliczki w przylegających z dwóch stron mur wkomponowano dwie tablice z piaskowca, ozdobione skromnymi medalionami z okolicznościowymi napisami i datami: po lewej: „966” i „Millenium Poloniae” a po prawej „1966” i „W nowe tysiąclecie idziemy z Tobą Panie”.

W 2010 roku państwo Joanna i Jerzy Sobczak (autorzy książki o poznańskich kapliczkach) odsłonili kapliczkę podcinając zarastające ją bluszcze.

W 2012 roku nieznany staruszek amatorsko i jarmarcznie wykonał „renowację” kapliczki malując ją na niebiesko i pomarańczowo. Napisy malował na złoto, ale nie dokończył. Pod kapliczką ułożył luźno płytki ceramiczne, a po bokach jej, tuż ponad murem, umieścił dwie kwadratowe obudowy od komputera marki Apple z wyraźnymi białymi logo - jabłkiem, na środku każdej z nich. Wywołało to oczywiście niesmak wśród niektórych osób, jednak jako że kapliczki są „niczyje” (dziennikarz epoznan.pl w dochodzeniu dowiedział się od ks. Macieja Szczepaniaka, rzecznika Archidiecezji Poznańskiej, że „Zajmuje się nią pewnie jedna z wildeckich parafii”), to też nikt nie zareagował „z urzędu”. W kwietniu 2012 ktoś zdemontował obudowy Apple, na co staruszek zareagował przyczepiając w ich miejsce kawałki używanej sklejki meblowej, na których napisał odręcznie groźby pod adresem „złodzieja”.

Literatura i linki

Kuknij tyż na...

Losowa wiki