FANDOM

Odzysk.jpg

52° 24.463' N 16° 55.938' E

Sklep-the-gentleman.jpg
007 - Róg Szkolnej i Paderewskiego.jpg

Dawny sklep Mody Polskiej mieszczący się w kamienicy

Szkolna-paderewskiego.jpg

Kamienica zbudowana w drugiej połowie XIX w przy zbiegu ulic Szkolnej i Nowej (dziś Paderewskiego). Początkowo fasada była w stylu eklektycznym, z licznymi zdobieniami. Na rogu, na wysokości drugiego piętra rozpoczynał się wykusz zwieńczony na dachu okazałą kopułą. Jednak w 1936 r. ówczesny właściciel postanowił kamienicę unowocześnić i usunął wszelkie ozdobniki. Na strychu stworzono dodatkowe piętro, gdzie zamontowano szereg okien mansardowych. Kamienica stała się przykładem modernizmu.

Tutaj Stefan Schaefer - poznański kupiec - miał przed wojną największy w Poznaniu dom mody: sklep „The Gentleman” był znany i uznany, ponieważ oferował najmodniejszą męską odzież renomowanych zachodnich firm, ubierały się w nim elity mieszczańskie miasta.

Po roku 1945

W latach powojennych działała tu „Moda Polska”, później sklep odzieżowy „5-10-15”. Potem właściciel - była nim wtedy firma biznesmena Mariusza Świtalskiego - zaczął przebudowę kamienicy, ale bez pozwoleń. Prace na wniosek inspektora nadzoru budowlanego wstrzymano i budynek niszczał przez następne lata.

Współczesność

W 2008 r. budynek kupiła spółka Polka Poland. Inspektor nadzoru budowlanego nakazał właścicielom wykonanie kilkunastu poważnych napraw. Z jego ekspertyzy wynikało, że trzeba usztywnić budynek, bo jego część może się zawalić. Okazało się jednak, że urzędnicy nie potrafili nawiązać skutecznie kontaktu z właścicielami. Pojawił się nawet pomysł, aby wojewódzki konserwator zabytków wystąpił do prezydenta Poznania o wywłaszczenie budynku.

26 kwietnia 2013 r. w budynku miało miejsce oficjalne otwarcie nowego skłotu „Od:zysk”. Jak twierdzą skłotersi chcą „by w tym miejscu znalazły swoją przestrzeń różne bezdomne oraz rodzące się inicjatywy. Jest tu miejsce, w którym będziemy organizować spotkania, warsztaty, dyskusje, pokazy filmów, koncerty, wystawy, teatr i prowadzić wiele innych form działalności”.

Inspektor nadzoru budowlanego odwiedził anarchistów i ostrzegł o zagrożeniach związanych ze stanem budynku. Do budynku przytwierdzono tablicę „Budynek w złym stanie. Zagraża bezpieczeństwu ludzi”.

Potrzebujemy twojej pomocy przy edycji tej sekcji. Rozwiń treść i opisy, dodaj linki, wgraj ilustracje. Uwagi: Dodaj aktualne informacje

Źródła

Kuknij tyż na...

Losowa wiki