Fandom

Wszystko o Poznaniu

Kamienica fachwerkowa na rogu Sikorskiego i Przemysłowej

5411stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Fachwerkowa-rnek-wildecki.jpg

Kamienica fachwerkowa róg Sikorskiego a Rynek Wildecki

52° 23.541' N 16° 55.185' E

Na Rynku Wildeckim, a konkretnie na skrzyżowaniu ulic Sikorskiego i Przemysłowej, znajduje się kamienica zbudowana pod koniec XIX w. - około roku 1890, w konstrukcji szachulcowej (potocznie określanej pruskim murem), zwanego z niemieckiego „fachwerkiem”. Jeszcze do lat 70. XX w. domy takie były powszechne przy Rynku Wildeckim, niestety zostały rozebrane i do naszych czasów pozostała się tylko jedna kamienica.

W 1918 roku służyła za obiekt sztabowy – tu bowiem ulokowano Wildecką Komendę Straży Ludowej i w czasie powstania wielkopolskiego – jeden z ośmiu punktów werbunkowych w Poznaniu.

W latach 1931-35 swoje spotkania w tej kamienicy prowadził zarząd Towarzystwa Powstańców i Wojaków im. Ks. I. Skorupki.

Właścicielami kamienicy byli Paulina Kittelmann (przed 1901 rokiem), ok. 1904 roku Ludwik Jarnatowski, a ok. 1918 Antoni Andrót. W kamienicy działała restauracja i sklep. Właścicielami tej pierwszej byli w 1890 r. i w 1902 r. – Maria Bohn, w 1897 r. – L. Bohn, a od 1909 do 1917 - Antoni Andrót. W dwudziestoleciu międzywojennym restauracją zawiadywał – Aleksander Sowiński.

W ogródku kamienicy znajduje się kapliczka słupowa - Kapliczka Serca Pana Jezusa. Zbudowana prawdopodobnie wraz z budynkiem, około roku 1890. Fundatorami była bamberska rodzina Handschuhów. W niszy od frontu, do 1939 stała figurka św. Wawrzyńca, męczennika. Została zniszczona przez nazistów w czasie II wojny światowej. Zaraz po wojnie wstawiono w jej miejsce figurę Serca Jezusowego, która stoi do dziś.

Kamienica powstała w ramach pierwszej w Poznaniu spółdzielni mieszkaniowej Spar- und Bauverein (Towarzystwo Oszczędzania i Budowania)

W 1936 roku, 6 czerwca urodził się w niej nieżyjący już dziś doskonały aktor Roman Wilhelmi. W grudniu 2012 roku Rada Osiedla Wilda przypomniała o tym fakcie umieszczając na budynku stosowną tablicę pamiątkową, przy czym obecny był Adam Wilhelmi, brat aktora.

W 2012 r. kamienica zwyciężyła w konkursie na najpiękniej odnowioną kamienicą Wildy organizowanym przez Radę Osiedla Wilda.

Źródła:

http://poznanskiekamienice.pl/artykul/211/Kamienica-wildeckich-powstancow-i-Romana-Wilhelmiego

Kuknij tyż na...

Losowa wiki