FANDOM

Pl wolnosci 4 1.jpg

52° 24.460' N 16° 55.615' E

Obiekt zabytkowy.svg

Obiekt wpisany do
rejestru zabytków pod nr A-434
w dniu 19 kwietnia 1994 r.[1]

Kamienica przy pl. Wolności 4 - dawny konfekcyjny Dom handlowy Haase & Co., której właścicielem był Gustav Haase (współwłaściciel okazałej kamienicy Haase i Wagnera).

Historia

Budynek zaprojektował w 1908 roku architekt z Berlina - Hermann Röhde (autor m.in. szpitala im. Raszei). Dom handlowy uroczyście otwarto 31 marca 1909 r. (wcześniej sklepy firmy mieściły się przy Neue-Straße, czyli obecnej ulicy Paderewskiego). Bogato zdobiona elewacja łączy w sobie elementy secesyjne i barokowe, podkreślone dodatkowo przez umieszczone na niej liczne płaskorzeźby, odnoszące się do handlu, zwłaszcza tkaninami.

Budynek przeznaczony był do celów handlowych oraz mieszkalnej (apartamenty znajdowały się powyżej I piętra). Sprzedawano tu przede wszystkim:

  • materiały na ubrania, jedwabie, artykuły dla mężczyzn i bieliznę (parter),
  • konfekcję damską (duży salon na piętrze)
  • nowości konfekcyjne (przeszklony, wolnostojący pawilon).

PRL

W czasach PRL funkcjonowały na parterze popularne delikatesy, w których można było okresowo nabywać mniej dostępne artykuły spożywcze. Obecnie całość pełni funkcję bankowo-biurową, po kapitalnym remoncie przeprowadzonym przez Bank Handlowy w latach 1990-1992. Zachowała się m.in. oryginalna balustrada na klatce schodowej.

Źródła

Galeria

Kuknij tyż na...

Losowa wiki