FANDOM

Kamienica Gustawa Haase i Georga Wagnera mieści się na ul. Święty Marcin pod nr 69.

Historia

Zabytkowa, secesyjna kamienica Gustawa Haase i Georga Wagnera wg wielu zasługuje na miano perły poznańskiej secesji. Jan Skuratowicz określił budynek jako „najwspanialszą chyba secesyjną kamienicę Poznania.” Zbudowana w 1903 r., w miejscu rozebranego rok wcześniej parterowego domku urzędu akcyzowego, dla Gustawa Hassego (kupiec drzewny,bławatny, właściciel domu handlowego) i Georga Wagnera (wydawcy i redaktora liberalnego dziennika Posener Neueste Nachrichten - „Najnowsze Wiadomości Poznańskie”). Redakcja tego dziennika istniała do 1926 roku, później mieściło się tutaj Towarzystwo Czytelni Ludowych.

W „Przechadzkach po Poznaniu lat międzywojennych” Zbigniew Zakrzewski pisał tak: „sąsiedni dom pod sześćdziesiątym dziewiątym, w dniu jubileuszowym 15 maja 1930 roku bogato udekorowany, świętował półwiecze Towarzystwa Czytelni Ludowych, właśnie tutaj mającego swoją główną siedzibę w Poznaniu. Spiritus movens różnorodnych inicjatyw i rozległej działalności tej organizacji był jej dyrektor, syn rolnika spod Środy, niestrudzony ksiądz społecznik Antoni Ludwiczak, zamęczony w czasie okupacji hitlerowskiej. Spośród działaczy Towarzystwa wymienimy jeszcze wojewodę Adolfa Bnińskiego, lekarza internistę Czesława Meissnera, wizytatora Ignacego Steina. W pierwszych latach niepodległej Polski mieściła się we wspomnianej kamienicy redakcja „Postępu”, poprzednika „Nowego Kuriera”.

Architektura

Kamienicę zaprojektował Oskar Hoffmann jeden z najlepszych architektów okresu secesji w Poznaniu. Dół i pierwsze piętro kamienicy to handel i biura, wyżej luksusowe mieszkania. Urodę kamienica odzyskała po renowacji w latach 19981999. Detale wykonane z niezwykłą starannością - na płycinach motywy graffitowe, plastyczne gzymsy, sztukateria, stolarka, kraty na balkonach. Z detali warto dostrzec statek i lokomotywę pod okapem i od podwórza gęsi. To wszystko przyczyniało się do podniesienia prestiżu budynku, właściciela i projektanta.

Galeria