Fandom

Wszystko o Poznaniu

Jezioro Maltańskie

5410stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Okolice Malty z lotu ptaka.jpg

Jezioro Maltańskie z lotu ptaka

52° 24.150' N 16° 58.250' E

Malta-panorama.jpg

Panorama zachodniej części jeziora

Jezioro Maltańskie - Regaty.jpg

Tor regatowy

Jezioro Maltańskie - plany 1943.jpg

Jezioro w trakcie budowy na niemieckich planach z roku 1943

Jezioro Maltańskie (pot. Malta) - sztuczne jezioro w centrum Poznania, na którym odbywa się wiele ważnych regat kajakarskich i wioślarskich, przedstawień teatralnych i muzycznych. Popularne miejsce weekendowego wypoczynku oraz treningów biegaczy, rolkarzy itp. (jedno okrążenie jeziora liczy 5,4 km). Na Malcie, w okolicy hangarów przy ulicy Wiankowej zlokalizowana jest także często meta różnego rodzaju biegów, w przeszłości również poznańskiego maratonu i półmaratonu.

Nazwa jeziora pochodzi od kawalerów maltańskich, czyli rycerzy z zakonu joannitów, którzy mieli tu swoją siedzibę, kościół i hospicjum.

Information icon.svg Dowiedz się więcej w: Komandoria

Jezioro ma powierzchnię 64 ha. Tor regatowy (jeden z najlepszych torów regatowych w Europie) ma 2190 m długości i 170-400 m szerokości.

Historia

Przed wojną planowanu na tym terenie utworzenie parku narodowego. Budowę sztucznego zbiornika wodnego rozpoczęli Niemcy w latach II wojny światowej, rękami przymusowych robotników. Budowy nie dokończyli. Jezioro zostało napełnione wodą później, poprzez spiętrzenie wód rzeki Cybiny. Oficjalne "otwarcie" jeziora miało miejsce 5 października 1952 r.

3 lipca 1991 r. na jeziorze podczas wyścigów zginął Bolesław Niklewski.

W dniach 8-9 września 2007 r. na jeziorze odbyły się Mistrzostwa Polski w Kajakarstwie, a w dniach 21-23 września tego samego roku odbyły się Mistrzostwa Europy w Wioślarstwie. W dniach 23-30 sierpnia 2009 r. na Malcie odbyły się 39. Mistrzostwa Świata w Wioślarstwie, a rok później, w dniach 19-22 sierpnia 2010 r. odbyły się Mistrzostwa Świata w Kajakarstwie. W tym samym roku w dniach 27-29 sierpnia odbyły się tu Akademickie Mistrzostwa Świata w Kajakarstwie. W dniach 24-26 czerwca 2011 r. rozegrane zostały tu Mistrzostwa Polski w Kajakarstwie. W dniach 5-9 września 2012 r. na Malcie odbyły się Mistrzostwa Świata w Kajak-Polo.

Atrakcje wokół jeziora

W zachodniej części jeziora znajduje się największa w Poznaniu fontanna ufundowana dla upamiętnienia 750. rocznicy założenia miasta. Dużą atrakcją przyrodniczą są odkryte na Malcie podziemne ciepłe źródła, które wykorzystane są w pobliskim aquaparku. Wzdłuż północnego brzegu jeziora przebiega trasa wąskotorowej Kolejki Parkowej Maltanka, której końcowa stacja - Zwierzyniec - usytuowana jest w pobliżu wejścia do Wielkopolskiego Parku Zoologicznego (Nowe Zoo). Nieopodal hangarów i tablicy świetlnej znajduje się Bula Park do gry w pétanque. W lasku na południe od mostku na Cybinie zlokalizowany jest park linowy Pyrland. Na południowym brzegu - na kopcu Wolności znajduje się sztuczny, całoroczny stok narciarski oraz letni tor saneczkowy. U stóp kopca czynne jest pole do nauki gry w golfa oraz tor do minigolfa. W pobliżu jest także kąpielisko. W tej pięknej scenerii latem odbywają się spektakle Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Malta. W okresie zimowym na zachodnim brzegu jeziora czynne jest lodowisko.

20 maja 2016 r. otwarto tor wakeboardowy Wake Park Malta[1].

Ciekawostki

Malta bez wody 01.jpg

Co cztery lata z jeziora spuszczana jest woda

  • Co cztery lata z jeziora spuszczana jest woda. Wykonywany jest wówczas przegląd i ewentualne remonty urządzeń torowych, jazu, a także umocnienia brzegów zbiornika narzutami kamiennymi, faszyną oraz wodną roślinnością. Akwen jest odmulany, porządkowane jest jego dno. Cała operacja trwa od listopada do przełomu lutego i marca[2].
  • Szacuje się, że w Malcie jest około 2 milionów metrów sześciennych wody[2].

W pobliżu

Źródła

  1. malta.poznan.pl - Nad Maltą rusza tor wakeboardowy
  2. 2,0 2,1 malta.poznan.pl - Zaczynają spuszczać wodę z Malty

Kuknij tyż na...

Losowa wiki